Päevakorra profiil: Peeter Tali
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-05-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt reformimeelne, toetades Haridus- ja Teadusministri pikaajalist strateegiat "Eesti 2035". Kõige olulisem teema on eestikeelsele haridusele täielik üleminek, mida peetakse rahvusliku julgeoleku ja ühiskonna sidususe aluseks. Lisaks väljendatakse tugevat väärtuspõhist vastuseisu korduvalt korruptsioonis süüdi mõistetud erakondade riigieelarvelisele rahastamisele. Kogu poliitiline raamistik on tugevalt väärtus- ja tulevikupõhine, rõhutades pika plaani olulisust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus ilmneb hariduspoliitika ja teadus-arendustegevuse valdkonnas, rõhutades konkreetseid reforme nagu õppimiskohustuse ea pikendamine ja kutsehariduse reform. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu TI-Hüpe (tehisintellekti hüpe) ja viidatakse SKP 1% rahastamise eesmärgile teadus- ja arendustegevuses. Haridust käsitletakse strateegiliselt, sidudes selle riigikaitse ja tehnoloogilise arenguga.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on optimistlik, veendunud ja tugevalt väärtuspõhine, sidudes hariduse rahva kestmise ja riigikaitsega. Kasutatakse resoluutset ja kindlameelset tooni, rõhutades vajadust liikuda edasi "ainult edasi" ning kritiseerides poliitilist kõhklemist. Kasutatakse emotsionaalseid apelle (hariduseusk, rahva ime) ning ajaloolisi paralleele (Tartu Ülikool, okupatsioonid).
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad, välja arvatud osalemine Riigikogu arutelus Haridus- ja Teadusministri ettekande üle riigi pikaajalise arengustrateegia elluviimisest.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on korruptsioonis süüdi mõistetud erakonnad ja opositsioonipoliitikud, kes kõhklevad eestikeelsele haridusele ülemineku osas. Kriitika on intensiivne ja väärtuspõhine, süüdistades vastaseid ühiskonna lõhestamises, segregatsiooni soodustamises ja Vene inforuumi mõju lubamises. Kompromiss on välistatud, rõhutades, et poliitikud ei tohi "võbelda" ega hakata reforme ümber mõtlema.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Väljendatakse kindlat toetust valitsuse (ministri) pikaajalisele plaanile ja reformidele, nähes ettekandes selget plaani ja perspektiivi. Koostöövalmidus puudub opositsiooniga eestikeelsele haridusele ülemineku küsimuses, rõhutades vajadust järjekindlalt edasi liikuda. Positiivse näitena tuuakse esile lõunanaabreid lätlasi meelekindluse ja otsustuskindluse eest.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik ja rahvusvaheline, keskendudes Eesti rahva kestmisele, riigikaitsele ja Euroopa keskmiste näitajatega võrdlemisele kultuuri ja hariduse rahastamisel. Mainitakse Tartu Ülikooli kui ajalooliselt olulist eestikeelse hariduse keskust. Välispoliitiliselt tuuakse esile Lätit kui eeskuju reformide läbiviimisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetatakse riiklikke investeeringuid haridusse, kultuuri ja riigikaitsesse, märkides, et Eesti rahastab neid valdkondi paremini kui Euroopa keskmine. Rõhutatakse vajadust rahastada teadus- ja arendustegevust ning innovatsiooni vähemalt 1% ulatuses SKP-st. Majanduslik areng seotakse haritud tööjõu ja tehnoloogilise nutikusega (TI-Hüpe), et tagada jõukus ja konkurentsivõime robotite ajastul.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Haridus on keskne sotsiaalne teema, mida käsitletakse rahvusliku kestmise, õnnelikkuse ja jõukuse tagatisena. Rõhutatakse tugevalt eestikeelsele haridusele üleminekut, et vältida ühiskonna lõhestamist ja tagada ühine inforuum. Samuti käsitletakse poliitilist kultuuri ja korruptsiooni kui ühiskondlikku probleemi.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformide elluviimisel, eriti eestikeelsele õppele täielikul üleminekul (sh 4. klass järgmisel õppeaastal). Olulised prioriteedid on ka õppimiskohustuse ea pikendamine ja kutsehariduse reform. Juba saavutatud edulooks peetakse eelmise aasta 1. septembri üleminekut esimeses klassis.
3 Analüüsitud kõnesid