Päevakorra profiil: Peeter Tali

Euroopa Liidu asjade komisjoni algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Eesti valikud ja võimalused Euroopa Liidu 2028–2034 pikaajalises eelarves" arutelu

2025-10-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt proaktiivset ja strateegilist lähenemist EL-i 2028–2035 pikaajalise eelarve läbirääkimistele, rõhutades arutelu elulist tähtsust Eesti arengusuundadele. Peamised prioriteedid on kindlalt paika pandud: kaitse ja julgeolek, konkurentsivõime ja teadus ning ühenduvus ja energiajulgeolek. Stants on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vastutustundlikku ja varajast otsustusprotsessi.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust EL-i eelarvemehhanismide (MFF, CEF, Horisont) ja läbirääkimiste ajaraamistiku osas. Kasutatakse konkreetseid finantsandmeid (nt 6,3 miljardit riikliku plaani kaudu, 1,9 miljardit netopositsioon) ja viidatakse strateegilistele raportitele (Niinistö, Draghi, Letta). Eriti detailne on teadmiste esitamine sõjalise liikuvuse ja topeltkasutusega taristu rahastamise osas.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, tõsine ja vastutustundlik, rõhutades arutelu kiireloomulisust ja asjakohasust ("ülimalt aja- ja asjakohane"). Kasutatakse nii loogilisi argumente ja tehnilisi detaile kui ka emotsionaalseid viiteid Eesti heaolule ja kultuurile ("Ukuaru valss", "Für Alina"). Kõneleja on enesekindel ja kasutab tugevaid deklaratiivseid avaldusi, et õigustada arutelu varajast algatamist.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Riigikogu täiskogu arutelu algataja Euroopa Liidu asjade komisjoni (ELAK) nimel, eesmärgiga anda parlamentaarsele arutelule avapauk ja uus hoog. Viidatakse aktiivsele ja varajasele tööle ELAK-is, sealhulgas esialgsete raamseisukohtade kinnitamisele juba eelmisel aastal.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud poliitilisele vastasrinnale, kes üritas seada kahtluse alla arutelu asjakohasust ja ajastust, väites, et see on liiga vara. Kriitika on protseduuriline ja strateegiline, rõhutades, et varajane proaktiivne tegevus on vajalik, et vältida hilisemaid valusaid tagajärgi.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostöö vajadust nii Riigikogu fraktsioonide, Eesti Euroopa Parlamendi liikmete kui ka teiste Euroopa parlamentide vahel, et saavutada võimalikult suur ühisosa. Samas märgib ta, et kuigi tuleb pingutada koostöö nimel, ei pea koosmeelt iga hinna eest taga ajama, sest hääletamine on demokraatlik akt.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti riiklikel prioriteetidel EL-i eelarves, kuid eriliselt rõhutatakse vajadust tasakaaluka siseriikliku arengu järele, hoiatades Suur-Tallinna domineerimise ja ülejäänud Eesti ääremaastumise eest. Mainitakse konkreetseid taristuprojekte nagu Rail Baltic ja Via Baltica laiendamine Uulust Iklasse.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab majanduskasvu ja tootlikkuse tõstmist investeeringute kaudu teadusesse (Horisont) ja konkurentsivõime fondidesse. Eelarve osas toetatakse MFF-i mahu kasvu (umbes 2 triljonini) ja rõhutatakse Eesti positiivset netopositsiooni (ligikaudu 1,9 miljardit), mis näitab soovi saada EL-ist rahalist kasu.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalvaldkonnast mainitakse vaid üldist elanike heaolu ja turvalisust, mis on saavutatud tänu EL-i ja NATO liikmesusele. Spetsiifilised sotsiaalküsimused, nagu haridus, immigratsioon või tsiviilvabadused, puuduvad.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Euroopa Liidu asjade komisjoni (ELAK) algatatud olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu juhtimine. Eesmärk on seada poliitilised rõhuasetused ja suunad valitsuse läbirääkimiste seisukohtade kujundamiseks uue MFF-i osas.

3 Analüüsitud kõnesid