Päevakorra profiil: Rain Epler

Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) esimene lugemine

2024-05-14

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale toetusele lasteaia- ja sõimeõpetajate võrdväärsele väärtustamisele ning töötasu sidumise säilitamisele. Lisaks väljendab kõneleja muret laste ülekaitstuse ja sellest tuleneva riskiteadlikkuse puudumise pärast, kritiseerides "vati sees" kasvatamise filosoofiat. Positsioon on peamiselt väärtus- ja poliitikapõhine, nõudes võrdväärset kohtlemist haridussektoris.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust alushariduse rahastamise ja töötasu sidumise mehhanismide osas, tuues esile kohalike omavalitsuste (KOV) ees seisvaid rahastusriske. Samuti on esindatud teadmised sotsiaalpsühholoogilistest teemadest, eriti seoses laste riskiteadlikkuse kasvatamise ja vaimse tervisega, viidates depressiooni epideemilisele levikule.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on otseselt küsitlev ja kriitiline, suunatud ministrile selgituste saamiseks poliitiliste valikute osas. Kõneleja kasutab tasakaalustatult loogilist argumentatsiooni (töötasu sidumine) ja isiklikku jutustamist (ahiküttega maja näide) filosoofiliste seisukohtade illustreerimiseks. Üldtoon on murelik ja nõuab poliitikate tagajärgede teadvustamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed näitavad aktiivsust seadusandlikus protsessis, esitades kaks küsimust ühel istungil Alusharidusseaduse eelnõu esimesel lugemisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud ministrile ja valitsuse poliitilisele suunale, mis puudutab lasteaiaõpetajate väärtustamist ja laste riskiteadlikkuse kasvatamise filosoofiat. Vastuseis on poliitika- ja väärtuspõhine, küsides ministrilt, millise sõnumi poliitika õpetajatele saadab.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmed puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel haridus- ja sotsiaalpoliitilistel teemadel, eriti lasteaiaõpetajate töötasul ja KOV-ide rahastusriskidel. Viide ahiküttele ja lastehoiule viitab teadlikkusele erinevatest elukeskkondadest, kuid konkreetset regionaalset fookust ei rõhutata.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad toetavad riiklikku sekkumist tööjõu väärtustamisel, nõudes lasteaiaõpetajate töötasu sidumise säilitamist, et tagada neile võrdväärne tasu. Samuti rõhutatakse kohalike omavalitsuste rahaliste riskide leevendamise vajadust.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja tegeleb aktiivselt hariduse ja vaimse tervise teemadega, rõhutades vajadust väärtustada alushariduse andjaid. Sotsiaalselt kritiseerib ta laste ülekaitset, seostades seda depressiooni ja ärevuse levikuga, ning propageerib riskiteadlikkuse kasvatamist reaalse elu kogemuste kaudu.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Alusharidusseaduse eelnõul (419 SE), kus kõneleja on kriitiline küsitleja. Prioriteediks on eelnõu sätete muutmine, mis puudutavad sõimeõpetajate töötasu sidumist ja laste turvalisuse regulatsioonide filosoofilist alust.

2 Analüüsitud kõnesid