Päevakorra profiil: Rain Epler
Käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (593 SE) esimene lugemine
2025-04-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on jõuliselt suunatud perede toimetuleku parandamisele ja sisetarbimise turgutamisele, toetades käibemaksu langetamist toiduainetelt 5%-le. Kriitika valitsuse suunal on terav, süüdistades neid majanduse halvenemises, kõrgeima inflatsiooni ja majanduslanguse tekitamises. Poliitiline raamistik on tugevalt tulemuspõhine, vastandades praegust ebaedu eelmise valitsuse lühikesele "helgele viivule".
13 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust käibemaksu regulatsioonide osas, viidates EL-i reeglitele soodusmäärade arvu kohta (kaks) ja pakkudes konkreetseid numbreid (5%, 9%, 13%). Kasutatakse Rahandusministeeriumi hinnangut eelarve mõjule (400 miljonit eurot) ning tuuakse esile rahvusvahelisi näiteid (Suurbritannia, Iirimaa) maksulangetuse positiivsest mõjust tarbijatele.
13 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitluslik, kriitiline ja irooniline, eriti valitsusliikmete ja koalitsioonipartnerite suunal, keda süüdistatakse arrogantsis ja numbrite mittemõistmises. Kasutatakse tugevaid metafoore, nagu "poliitteater" sotside ja Eesti 200 tegevuse kirjeldamiseks, ning apelleeritakse nii loogikale (tarbimise turgutamine) kui ka emotsioonidele (patriotism, usk oma riiki). Toon on üldiselt murelik perede toimetuleku pärast, kuid optimistlik lahenduste leidmise osas.
13 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu saali debattides eelnõu esimesel lugemisel. Viidatakse varasematele aruteludele rahanduskomisjonis ning eelmisel nädalal toimunud debatile pangamaksu teemal kolleeg Sõerdiga. See näitab järjepidevat osalemist majanduspoliitilistes aruteludes.
13 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on terav valitsuskoalitsiooni (Reformierakond, SDE, Eesti 200) vastu, keda süüdistatakse raiskamises, ideoloogilises poliitikas ja suutmatuses objektiivselt olukorda hinnata. Rahandusministrit kritiseeritakse isiklikult numbrite mittemõistmise eest, samas kui koalitsiooni üldist lähenemist nimetatakse "teerulliks" ja reeglite eiramiseks. Kritiseeritakse ka teiste opositsioonierakondade (Sotsid, Eesti 200) taktikat, mis seisneb uurimiste algatamises tegeliku tegevuse asemel.
13 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tunnistab opositsioonisisese poliitilise konkurentsi olemasolu, kuid rõhutab laialdast koostööd. Väljendatakse lootust, et Riigikogu saalis leitakse eelnõude osas üksmeel, kuigi tunnistatakse opositsiooni eelnõude väheseid eduvõimalusi praeguse matemaatika tõttu. Toetatakse teiste erakondade (nt Keskerakond) varasemaid algatusi maksulangetuste osas.
13 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikul tasandil (Eesti majandus, perede toimetulek) ja rahvusvahelisel kontekstil (Euroopa riikide käibemaksumäärad, EL-i reeglid). Mainitakse elukohta Võrumaal, kuid see ei mõjuta poliitilist sisulist fookust, mis on suunatud kogu riigi majanduse elavdamisele.
13 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab jõuliselt maksude alandamist (käibemaks toidule 5%) sisetarbimise turgutamiseks ja majanduse elavdamiseks, rõhutades, et mida rohkem raha inimestele kätte jääb, seda paremini nad toimetavad. On vastu valitsuse raiskamisele suurprojektidele (raudtee, ideoloogiline energiatoetus) ja pakub neid 400 miljoni eurose eelarveaugu katteallikana. Eelistab fiskaalset vabadust ja vähem riiklikku sekkumist, mis pärsib innovatsiooni.
13 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne mure on perede toimetuleku halvenemine ja ebakindlus, mida püütakse leevendada maksulangetusega. Kultuuriliselt toetatakse raamatute ja ravimite soodusmäära säilitamist, kuna need ei ole luksuskaubad. Samuti väljendatakse muret ajalehtede sisu pärast, viidates "ajupesule", mis viitab soovile piirata teatud meedia mõju.
13 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on toiduainete käibemaksu langetamise eelnõu (593 SE) läbiviimine 5%-le. Lisaks on kõneleja huvitatud riigieelarve läbipaistvamaks muutmisest, nõudes kulupõhise lisa kohustuslikkust. Toetatakse ka raamatute ja ravimite soodusmäära säilitamist 5% tasemel.
13 Analüüsitud kõnesid