Istungi profiil: Kadri Tali

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-04-03

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud haridussüsteemi kriisile, eriti õpetajate palgale ja järelkasvule. Kõneleja toetab jõuliselt õpetajate palgatõusu ja rõhutab vajadust pikaajalise haridusleppe järele, käsitledes haridust kui investeeringut. Stants on poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades vajadust süsteemi terviklikult vaadata.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusküsimustes, tuues esile detailseid statistilisi andmeid õpetajate vanuse ja järelkasvu kohta (nt keskmine vanus 49, alla 30-aastaseid 7,1%). Samuti kasutatakse täpseid numbreid palgaläbirääkimiste ja eelarveeralduste (nt 18 miljonit, 5,5 miljonit eurot) kirjeldamisel. Ekspertiis on nähtav süsteemse analüüsi rõhutamises, mis hõlmab palga kõrval ka töötingimusi ja karjäärimudelit.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne toon on tõsine ja kiireloomuline, väljendades kahetsust, et laiaulatusliku debati avas just streik. Stiil on formaalne ja analüütiline, tasakaalustades emotsionaalseid üleskutseid (austus õpetajate vastu) konkreetsete statistiliste andmetega. Kõneleja kasutab korduvalt rõhutamist (nt "haridus on investeering") ja rõhutab vajadust terve ühiskonna toetuse järele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid esinemiste sageduse või konkreetsete tegevusmustrite kohta ei ole piisavalt. Kõneleja viitab varasematele avaldustele, tõdedes, et on sama tõde juba "siit puldist" kordanud.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastasseisu või konkreetsete oponentide kritiseerimist ei esine. Kriitika on suunatud pigem varasemale pikaajalisele probleemide eiramisele ja ühiskonna valuläve proovile panemisele. Kõneleja kritiseerib olukorda, kus haridusprobleeme on "kahetsusväärselt pikalt silma alt ära lükatud".

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab valitsuskoalitsiooni (Eesti 200 ja sotsiaaldemokraadid) koostööd 5,5 miljoni euro palgaraha leidmisel ministrite valitsusaladest. Samuti kiidetakse haridusministri pingutusi pidada läbirääkimisi koolipidajate ja haridustöötajatega pikaajalise leppe sõlmimiseks. Koostööstiil on tunnustav ja keskendub lahenduste leidmisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklikul tasandil, käsitledes Eesti haridussüsteemi probleeme ja õpetajate olukorda Euroopa Liidu kontekstis (palgad on EL-is ühed madalamad). Konkreetseid kohalikke või regionaalseid teemasid ei käsitleta.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik seisukoht on tugevalt suunatud hariduse väärtustamisele kui investeeringule, mis nõuab suuremaid riiklikke kulutusi. Toetatakse õpetajate palgatõusu ja tunnustatakse koalitsiooni pingutusi leida selleks vajalikud 18 miljonit eurot. Rõhutatakse vajadust tagada õpetajate järelkasv läbi parema tasustamise.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on õpetajaameti väärikuse taastamine ja sotsiaalsete probleemide lahendamine, nagu õpetajate vananemine ja järelkasvu puudumine. Rõhutatakse, et õpetajad vastutavad oma töö eest pea 24/7 ning vajavad terve ühiskonna austust ja lugupidamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine poliitiline prioriteet on pikaajalise Haridusleppe sõlmimine, mis hõlmaks palgakasvu, töötingimusi ja karjäärimudelit. Kõneleja on süsteemse reformi toetaja, mis lahendaks haridusprobleeme terviklikult. Tunnustatakse ka valitsuse saavutust leida lisaraha õpetajate palgatõusuks.

1 Analüüsitud kõnesid