Istungi profiil: Kadri Tali

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-03-05

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale toetusele terviklikule haridusreformile, mis hõlmaks kõiki tasandeid alusharidusest teaduseni. Kõneleja rõhutab tungivalt vajadust pikendada kooliiga, et vähendada väljalangevust ja tagada kvalifitseeritud tööjõu juurdevool. Käsitlus on väärtuspõhine, rõhutades haridust kui investeeringut ja Eesti ainsat tõeliselt võimsat ekspordiartiklit. Prioriteediks on õpetajate väärtustamine ja jätkusuutliku haridussüsteemi loomine.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust hariduspoliitikas, eriti kutsehariduse reformi ja alushariduse muusikaõppe pedagoogilise tähtsuse osas. Ta kasutab konkreetseid andmeid väljalangejate arvu (ligi 700 põhikoolilõpetajat aastas) ja PISA testide tulemuste kohta. Ekspertiis tugineb ka isiklikule kogemusele ja Kultuurikomisjoni liikmena saadud teadmistele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt optimistlik Eesti hariduse rahvusvahelise edu osas, kuid samas tungiv reformivajaduse rõhutamisel. Kõne tasakaalustab loogilisi argumente (majanduskasv, tööjõupuudus) emotsionaalsete ja isiklike lugudega (ema roll, Anu Tali näide, lapsepõlve kired). Kasutatakse formaalset, kuid kaasavat keelt, pöördudes nii ministri kui ka kolleegide poole.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Mainitakse osalemist Kultuurikomisjoni kuulamistel, mis annab hea pildi haridusvaldkonna soovitud arengutest. Samuti viidatakse hiljutisele külastusele Pärnumaa Kutsehariduskeskusesse. Kõne lõpus tehakse konkreetne avalik üleskutse toetada 8. märtsil toimuvat Metsküla kooli heategevuskontserti.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastasseisu ei väljendata. Kriitika on suunatud süsteemsetele puudustele, nagu näiteks kutsehariduse rahastamise mudel, mis soosib hobiharidust esimese ringi õppijate ees. Samuti kritiseeritakse varasemat tendentsi ignoreerida hariduse kui investeeringu tõdemust.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja on koostööle suunatud, pöördudes lugupidavalt ministri poole ja kutsudes kolleege üles toetama haridusreformi terviklikku lähenemist. Ta lõpetab üleskutsega toetada heategevuslikku algatust, mis viitab soovile leida ühiseid toetuspunkte ka väljaspool poliitilist spektrit.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamine fookus on riiklikul hariduspoliitikal, kuid esineb konkreetseid regionaalseid viiteid. Mainitakse Pärnumaa Kutsehariduskeskuse külastust ja tehakse emotsionaalne üleskutse toetada väikest Metsküla kooli, andmaks sellele elujõudu.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Haridust käsitletakse otseselt majandusharuna ja investeeringuna, mis on vajalik majanduskasvu tagamiseks. Rõhutatakse, et kvalifitseeritud tööjõu puuduse lahendamine on majanduslikult kriitiline. Toetatakse riiklikku panustamist õpetajate palgatõusu, pidades seda riigi prioriteediks ka ebakindlal ajal.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendutakse haridusele kui sotsiaalsele teemale, rõhutades vajadust tõsta Eesti elanike keskmist haridustaset ja vähendada väljalangevust. Tugev rõhk on õpetajate vaimse tervise, töökoormuse ja väärika töötasu teemadel, tunnistades nende rolli teise lapsevanemana. Oluliseks sotsiaalseks eduteguriks peetakse professionaalset muusikaõpet alushariduses.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on tervikliku haridusreformi toetamisel, mis hõlmaks kooliea pikendamist ja kutseharidussüsteemi atraktiivsemaks muutmist. Eesmärk on luua kutseharidusest konkurentsivõimeline alternatiiv, mis ei lõika ära tulevikuteed kõrghariduse suunas. Kõneleja on reformi tugev toetaja.

1 Analüüsitud kõnesid