Päevakorra profiil: Kadri Tali

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (404 SE) esimene lugemine

2024-09-19

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Peamine poliitiline küsimus on koolilõuna riikliku toetuse alammäära tõstmine 2 euroni, mida Keskerakond (Belobrovtsev) tugevalt toetab universaalse abinõuna. Valitsuse ja teiste fraktsioonide esindajad (Pikhof, Tein, Sutrop) toetavad küll eesmärki, kuid vastanduvad universaalsele toetusele eelarvepiirangute (30 miljonit eurot) tõttu, eelistades sihtotstarbelist abi abivajajatele peredele. Arutelu on tugevalt raamitud poliitika- ja väärtuspõhiseks (maailmavaateline küsimus).

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Belobrovtsev näitab teadmisi koolilõuna praegusest rahastamisskeemist, tuues esile riigi 1-eurose eraldise ebapiisavuse ja Tallinna linna panuse tõstmise. Haridusministeeriumi esindaja Kilk pakub tehnilist ekspertiisi toetuse juriidilise olemuse (toetus vs. kulude katmine) ja eeldatava eelarve mõju (30 miljonit eurot) osas. Tali ja Helme toovad sisse rahvusvahelisi võrdlusi (Soome) ja detailseid küsimusi toidu kvaliteedi ja magustoidu osas.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne ja analüütiline, keskendudes poliitika detailidele, kuludele ja juriidilistele definitsioonidele. Heljo Pikhof kasutab lepitavat tooni, nimetades algatust kiiduväärtuks, kuid lisades kohe eelarvelise takistuse. Tanel Tein ja Margit Sutrop raamivad oma seisukoha väärtuspõhiselt, nimetades seda õigluse ja maailmavaate küsimuseks, eelistades loogilist argumenti sihtotstarbelise abi kasuks.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Põhiline tegevusmuster hõlmab osalemist Kultuurikomisjoni istungil 7. mail 2024 ja sellele järgnevat ettekannet Riigikogu täiskogule. Ettekandja märgib protseduurilisi mustreid, viidates, et eelnõu arutelu on saalis kuus korda edasi lükatud.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud Vabariigi Valitsuse seisukohale (Indrek Kilk), kes ei toeta eelnõu eelarvepiirangute tõttu, ning valitsuse vaatele toetuse mõttest. Tanel Tein ja Margit Sutrop vastanduvad eelnõu algatajate universaalsele lähenemisele, kritiseerides seda, et toetatakse ka neid, kes abi ei vaja. Kriitika on peamiselt poliitika- ja eelarvepõhine.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Komisjonis saavutati konsensus menetluslikes küsimustes, näiteks ettekandja määramisel ja eelnõu päevakorda võtmisel. Sisuline koostöö oli piiratud, kuna komisjon otsustas teha ettepaneku eelnõu tagasi lükata 4 poolt- ja 2 vastuhäälega. Tanel Tein ja Margit Sutrop näitasid üles koostööd ja ühist arusaama sihtotstarbelise abi eelistamisest universaalsele toetusele.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja riigieelarvelisel toetusel, mis kehtib kõigile omavalitsustele. Regionaalselt mainitakse Tallinna linna näitena omavalitsusest, mis on oma osalust koolilõuna rahastamises juba kaks korda tõstnud, rõhutades kohalikku initsiatiivi.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Belobrovtsev toetab sotsiaalsete standardite tagamiseks riiklike kulutuste suurendamist, hinnates vajaminevaks summaks 30 miljonit eurot. Valitsuse esindajad ja Pikhof rõhutavad eelarvedistsipliini ja kulude leidmise raskust kehtiva eelarvestrateegia puhul. Tein ja Sutrop eelistavad kulutuste sihtotstarbelisust, et vältida ressursside raiskamist neile, kes toetust ei vaja.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Põhiline sotsiaalne teema on laste tervisliku ja maitsva koolitoidu tagamine, mida käsitletakse õigluse ja abivajajate aitamise küsimusena. Arutelu keskmes on sotsiaaltoetuse universaalsuse ja sihtotstarbelisuse vaheline valik. Kadri Tali tõi esile ka laste ülekaalulisuse probleemi seoses magustoidu lisamisega.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse ning kutseõppeasutuse seaduse muutmise eelnõul (404 SE). Keskerakond on eelnõu algataja, mille eesmärk on sätestada koolilõuna toetuse alammäär 2 eurot. Kultuurikomisjon otsustas teha ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.

4 Analüüsitud kõnesid