Istungi profiil: Aivar Sõerd
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-11-06
Poliitiline positsioon
Tugev fookus finantsvara maksustamise paindlikumaks muutmisele ja investeerimiskonto reeglistiku kaasajastamisele. Samuti väljendab kõneleja teravat kriitikat tegevuspõhise eelarveprojekti suhtes, nimetades seda "läbi kukkunuks" ja maksumaksjale kulukaks "mõttetuks toreduseks." Poliitiline raamistik on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes seaduste tehnilisele parandamisele ja riigi halduskulude kriitikale.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat tehnilist asjatundlikkust maksuseaduste ja finantsregulatsiooni alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt pandikirjad, krüptovara, prospektimäärus, võimenduslaen). Tal on põhjalikud teadmised Riigikogu menetluskorrast, komisjonitööst ning riigi raamatupidamise ja auditeerimise teemadest (Riigikontrolli arvamus, majandusaasta aruanne).
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Üldiselt on stiil väga formaalne, protseduuriline ja detailne, eriti seaduseelnõude tutvustamisel, kus domineerivad loogilised ja tehnilised argumendid. Kriitika esitamisel tegevuspõhise eelarve aadressil muutub toon aga teravaks ja otseseks, kasutades hinnanguid nagu "täiesti läbi kukkunud" ja küsides raiskamise maksumuse kohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Rahanduskomisjoni töö esitleja täiskogule, andes ülevaate nii maksuseaduse muudatuste menetlusest (neli komisjoni istungit) kui ka riigi majandusaasta aruande arutelust. Ta on määratud ettekandjaks mitme eelnõu puhul, mis näitab tema keskset rolli komisjoni töös.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja vastandub riigi tegevuspõhise eelarve süsteemile, kritiseerides selle puudulikku seost praktikaga ja tohutut kulu maksumaksjale. Kriitika on suunatud süsteemi ebaefektiivsusele ja halvale tulemuslikkusele, mitte konkreetsetele isikutele, ning ta toetab riigikontrolöri seisukohta.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab konsensuslikke otsuseid Rahanduskomisjonis ja tihedat koostööd Rahandusministeeriumi ning Kaitseministeeriumiga muudatusettepanekute koostamisel. Samuti kaasati aktiivselt turuosalisi ja huvigruppe (nt Pangaliit), kelle ettepanekud olid mitmete muudatuste aluseks, viidates avatusele erialasele sisendile.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on piiratud ühe konkreetse teemaga: maksusoodustuse laiendamine Kaitseministeeriumi eelarvest makstavatele toetustele, mis leevendavad häiringuid Nursipalu harjutusväljast. See on esitatud kui vajalik seadusandlik parandus.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab finantsvara maksustamise reeglite leevendamist ja kaasajastamist, et soodustada investeerimist, laiendades investeerimiskonto finantsvara loetelu krüptovara ja ühisrahastuse instrumentide võrra. On kriitiline riigi raiskavate bürokraatlike kulutuste suhtes, mis on seotud ebaefektiivsete eelarvesüsteemidega.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid ebapiisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on tulumaksuseaduse muutmine, et kaasajastada investeerimiskonto reegleid, lisades sinna uusi finantsvarasid ja lahendades praktikas ilmnenud kitsaskohti. Kõneleja on Rahanduskomisjoni ettekandja rollis, toetades eelnõu menetluse lõpetamist ja lõpphääletusele viimist.
3 Analüüsitud kõnesid