Päevakorra profiil: Aivar Sõerd

Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ja käibemaksuseaduse muutmise seaduse eelnõu (594 SE) esimene lugemine

2025-05-07

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis eelnõule 594 SE, mis käsitleb aktsiisi- ja käibemaksu langetamist, kuna see põhineb väidetavalt valedel eeldustel energiahindade järsu tõusu kohta. Seisukoht on poliitika- ja faktipõhine, rõhutades, et nafta- ja gaasihinnad on tegelikult järsus languses, jõudes 2021. aasta tasemele. Kriitika on suunatud eelnõu kontseptuaalsele alusele ja rahalise katte puudumisele.

8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab autoriteeti majandus- ja maksuküsimustes, eriti kütuseaktsiiside ja käibemaksu osas. Kasutab konkreetseid andmeid naftahindade (Brent, USA) ja gaasihindade languse kohta, viidates 2021. aasta tasemetele. Rõhutab, et komisjon tugineb oma töös ekspertide ja kvalifitseeritud analüütikute (Rahandusministeerium, Eesti Pank, kommertspangad) arvutustele.

8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on analüütiline, faktipõhine ja kohati konfronteeriv, eriti eelnõu algatajate valeväidete esiletoomisel. Kasutab loogilisi apelle, rõhutades protseduurilist korrektsust ja rahalist katet, ning defineerib oma rolli tagasihoidlikuna komisjoni arutelu edastajana. Kordab korduvalt väidet, et eelnõu aluseks on "valeväide".

8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineb Riigikogus juhtivkomisjoni (Rahanduskomisjon) esindajana, andes detailse ülevaate eelnõu arutelust, mis toimus 8. aprillil. Tegevusmuster on seotud seadusloome protseduuridega ja komisjoni otsuste edastamisega täiskogule.

8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev vastuseis eelnõu algatanud fraktsioonile (EKRE), kritiseerides nende eelnõu aluseks olevat valeväidet energiahindade tõusu kohta. Kriitika on suunatud ka poliitilisele järjepidevusele, küsides, miks EKRE ei langetanud käibemaksu, kui neil oli valitsuses rahandusministri portfell. Vastuseis on nii sisuline kui ka protseduuriline, rõhutades puuduvaid fiskaalseid arvutusi.

8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Tegutseb institutsionaalselt Rahanduskomisjoni nimel, edastades komisjoni kollektiivset otsust eelnõu tagasi lükata (6 poolt, 2 vastu). Viitab koostööle Rahandusministeeriumi esindaja Lauri Lelumehega, kes andis fiskaalse hinnangu, ja komisjoni liikmetega (Tanel Tein), kes esitasid olulisi küsimusi.

8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub riiklikule maksupoliitikale ja rahvusvahelisele majanduskeskkonnale. Viitab maailmaturu naftahindadele, naftakartelli tootmise suurendamisele Saudi Araabias ja USA tarbimise vähenemisele. Puudub spetsiifiline kohalik või piirkondlik fookus.

8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab fiskaalset vastutust ja eelarve katmist, vastandudes eelnõule, mis põhjustaks Rahandusministeeriumi arvutuste kohaselt 85 miljoni euro suuruse tulude kaotuse käesoleval aastal. Rõhutab vajadust tugineda kvalifitseeritud analüütikute arvutustele ja kritiseerib eelnõu algatajaid arvutuste puudumise eest.

8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on Alkoholi-, tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse ning käibemaksuseaduse muutmise eelnõul (594 SE). Esineb juhtivkomisjoni esindajana, kes soovitab eelnõu tagasi lükata, rõhutades seadusloome protseduurilist korrektsust ja fiskaalset vastutust.

8 Analüüsitud kõnesid