Päevakorra profiil: Aivar Sõerd
Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise seaduse eelnõu (434 SE) teine lugemine
2024-11-06
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt tulumaksuseaduse kaasajastamist ja investeerimiskonto reeglistiku paindlikumaks muutmist, laiendades lubatud finantsvara loetelu pandikirjade, reguleeritud ühisrahastuse ja krüptovara võrra. Poliitiline fookus on pragmaatiline ja suunatud finantssektori kitsaskohtade lahendamisele, tagades samal ajal maksustamise edasilükkamise võimaluse. Eelnõu eesmärgiks on ka praktikas ilmnenud maksustamise erisuste kõrvaldamine.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust finants- ja maksuseaduste alal, kasutades spetsiifilist terminoloogiat (nt prospektimäärus, võimenduslaen, krüptovara soetamismaksumus, pandikirjad). Ta suudab detailselt selgitada keeruliste muudatusettepanekute sisu ja nende tagamaid, viidates seaduse sätete kooskõlla viimisele kehtiva regulatsiooniga. Ekspertiis põhineb tihedal suhtlusel Rahandusministeeriumi ja turuosalistega.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, keskendudes Riigikogu menetluse ja komisjoni otsuste detailsele raporteerimisele. Toon on neutraalne ja informatiivne, vältides emotsionaalseid apelle, tuginedes täielikult seadusemuudatuste tehnilisele sisule ja komisjoni konsensuslikele otsustele. Kõne on üles ehitatud muudatusettepanekute sisu lühikesele ja kokkuvõtlikule tutvustamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on olnud aktiivne seadusandlikus töös, viidates neljale Rahanduskomisjoni istungile esimese ja teise lugemise vahel. Ta osaleb aktiivselt muudatusettepanekute koostamisel Rahandus- ja Kaitseministeeriumiga ning konsulteerib huvigruppidega, et saada täiendavaid arvamusi. Teine lugemine kavandati 6. novembrile ja lõpphääletus 13. novembrile.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseisu ei väljendata; fookus on suunatud turuosaliste ja ministeeriumide poolt tuvastatud probleemide lahendamisele ning konsensuslike otsuste vastuvõtmisele. Riigikogu fraktsioonidelt ega liikmetelt ei laekunud muudatusettepanekuid, mis viitab laialdasele toetusele komisjoni tööle.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav, rõhutades tihedat tööd Rahandusministeeriumi ja Kaitseministeeriumiga muudatusettepanekute koostamisel. Oluline on huvigruppide (nt Pangaliit) kaasamine, kelle tähelepanekute alusel enamik muudatusi koostati. Kõik komisjoni otsused eelnõu edasise menetluse kohta tehti konsensuslikult.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Peamine fookus on riiklikul maksuregulatsioonil ja finantsturgude paindlikkusel. Eraldi regionaalne teema lisati muudatusettepanekuga nr 9, mis puudutab tulumaksuvabastuse laiendamist Kaitseministeeriumi eelarvest makstavatele toetustele Nursipalu harjutusväljast tingitud häiringute leevendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab majanduskasvu soodustavaid meetmeid, mis suurendavad finantsvara investeerimise paindlikkust ja laiendavad investeerimisvõimalusi (krüptovara, ühisrahastus). Näitab üles tugevat soovi arvestada finantssektori (Pangaliit) tehniliste muredega, lahendades maksustamise kitsaskohti (nt võimenduslaenud, võlakirjade lunastamine).
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade osas käsitletakse tulumaksuvabastuse laiendamist mittevaralise kahju hüvitistele, mille on välja mõistnud kohtuvälised vaidluste lahendamise organid. Lisaks laiendatakse maksukäsitlust Kaitseväe ja Kaitseliidu harjutusväljast tulenevate häiringute mõju leevendamiseks makstavatele toetustele.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Tulumaksuseaduse ja kogumispensionide seaduse muutmise eelnõu (434 SE) edukas menetlemine, keskendudes investeerimiskonto reeglite kaasajastamisele. Kõneleja tegutseb eelnõu komisjonipoolse ettekandjana ja muudatusettepanekute koostamise eestvedajana, rõhutades 12 muudatusettepaneku vastuvõtmist. Eesmärk on viia eelnõu lõpphääletusele 13. novembril.
1 Analüüsitud kõnesid