Istungi profiil: Margit Sutrop
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
2025-06-11
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav kahele olulisele eelnõule: patsiendi elulõpu tahteavalduse seadusele, rõhutades patsiendikesksust ja autonoomiat, ning TAIKS-i seadusele, mis koordineerib teadus- ja arendustegevust. Kõneleja positsioneerib end reformide eestvedajana, keskendudes eetilistele printsiipidele (heategemine, mittekahjustamine) ja struktuursetele parandustele teaduskorralduses. Ta rõhutab, et elu ei pea iga hinna eest pikendama, kui see ei ole enam elamist väärt.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust bioeetika (patsiendi autonoomia, paternalistlik meditsiin, eetikakomitee kogemus) ja teaduskorralduse vallas, viidates Frascati Manualile ja teadusfilosoofia mõistetele. Ta selgitab üksikasjalikult teaduseetika komiteede loomist ja rahastamismudelite keerukust, kasutades täpseid tehnilisi termineid.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga ametlik, detailne ja protseduuriline, sobides juhtivkomisjoni ettekandja rolliga. Kõneleja tugineb loogilistele argumentidele, selgitades põhjalikult seaduseelnõude sisu, kaasamise ulatust ja kompromisse, hoidudes liigsest emotsionaalsest keelekasutusest. Ta kasutab korduvalt loetelusid (esiteks, teiseks, kolmandaks) argumentide struktureerimiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid näitavad intensiivset seadusloome juhtimist Kultuurikomisjonis, olles seotud mitmete istungitega (märtsist juunini) ja laiaulatusliku huvirühmade kaasamisega (22 organisatsiooni). Kõneleja on aktiivne eelnõude menetlemisel, tagades, et muudatusettepanekud ja arutelud on põhjalikult dokumenteeritud.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastasseisu ega kriitikat ei väljendata; pigem käsitletakse huvirühmade muresid (nt ülereguleerimise oht, akadeemiline autonoomia riive, väikeasutuste rahastamine) kui konstruktiivseid sisendeid. Kõneleja rõhutab, et need mured lahendati kompromisside ja seaduseelnõu parandustega.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on äärmiselt kaasav ja konsensuslik, rõhutades laiapõhjalist arutelu 22 huvirühmaga ning kompromisside saavutamist akadeemilise vabaduse ja riikliku koordineerimise küsimustes. Kõik komisjoni otsused ja muudatusettepanekud võeti vastu konsensuslikult, mis näitab edukat vahendamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus puudub, keskendutakse riiklikule seadusloomele (TAIKS, tervishoid) ja rahvusvahelistele standarditele (Frascati Manual, Skandinaavia maad), et tagada Eesti teaduse kvaliteet ja eetika.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on seotud teadus- ja arendustegevuse rahastamisega, rõhutades vajadust stabiilse ja prognoositava rahastamise järele, viidates 1%-leppele. Toetatakse sihttoetuste kaudu väikeste teadusasutuste jätkusuutlikkuse tagamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest keskendutakse patsiendi elulõpu tahteavaldusele, rõhutades indiviidi autonoomiat, väärtusi ja inimkeskset lähenemist meditsiinis. Samuti rõhutatakse tungivat vajadust arendada, laiendada ja rahastada palliatiivravi võimalusi.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kahel suurel eelnõul: Patsiendi elulõpu tahteavaldus ja TAIKS, mille osas kõneleja tegutseb juhtivkomisjoni ettekandjana. Peamised saavutused on teaduseetika regulatsiooni kehtestamine, teadlase ja teaduse definitsioonide täpsustamine ning ministeeriumideülese TAI koordineerimise määramine Haridus- ja Teadusministeeriumile.
4 Analüüsitud kõnesid