Istungi profiil: Margit Sutrop
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-05
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt haridussüsteemi kriitilistele probleemidele, eriti poiste hariduses ja õpingute katkestamises. Kõneleja seab kahtluse alla pakutud lahenduse (õppeaja pikendamine) ning rõhutab, et tegelik probleem on matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni katastroofiline olukord. Seisukoht on poliitikapõhine, nõudes süsteemset lahendust matemaatikaõppe võimekuse parandamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles tugevat asjatundlikkust haridusvaldkonnas, eriti matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni ja õpilaste väljalangemise statistika osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid (nt 313 õpetajat keskharidusega, 5 põhiharidusega) matemaatikaõppe olukorra katastroofiliseks hindamiseks. Asjatundlikkus väljendub ka oskuses siduda väljalangemine otseselt matemaatikaalase võimekuse puudumisega.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on ametlik ja lugupidav, alustades ministri tänamisega ülevaate eest. Toon muutub kiiresti murelikuks ja tungivaks, eriti kui kirjeldatakse õpetajate kvalifikatsiooni olukorda kui "katastroofilist". Argumentatsioon põhineb tugevalt loogikal ja konkreetsetel statistilistel andmetel, mitte emotsionaalsel veenmisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub täiskogu istungil esitatud küsimuse ja sõnavõtuga haridusministrile, keskendudes konkreetsele teemale (matemaatikaõpetajate kvalifikatsioon).
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud pigem pakutud lahenduse (õppeaja pikendamine) ebapiisavusele, mitte otseselt ministri poliitikale. Vastuseis on poliitikapõhine, rõhutades, et süsteemne probleem (matemaatikaõpetajate puudus) vajab radikaalsemat lahendust.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on esialgu toetav ja muret jagav, tunnustades ministri ülevaadet ja jagades tema muret poiste haridusprobleemide pärast. Järgnev küsimus on suunatud konstruktiivselt parema lahenduse leidmisele (rohkem kvalifitseeritud õpetajaid), mitte vastandumisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on eranditult riiklikul hariduspoliitikal, puudutades matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni ja õpilaste väljalangemist koolides ja ülikoolides Eestis tervikuna.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja võrdsus, rõhutades poiste probleeme hariduses ja õpingute katkestamist. Probleemi lahendus nähakse matemaatikaõpetajate kvalifikatsiooni ja arvu parandamises põhikoolis ja keskastmes.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud hariduspoliitika parandamisele ja kvalifitseeritud matemaatikaõpetajate arvu suurendamisele. Prioriteediks on süsteemne muutus, mis parandaks õpetajate kvalifikatsiooni taset põhikooli ja keskastme jaoks.
3 Analüüsitud kõnesid