Istungi profiil: Margit Sutrop
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-01-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusreformil ja koolivõrgu ümberkorraldamisel, et tagada kvaliteetne haridus ja õpetajate vääriline palk. Poliitik toetab tugevalt reforme, rõhutades, et struktuursed muudatused töökoormuses ja õppekavades on vajalikud enne palgatõusu. Seisukoht on selgelt poliitika- ja tulemuspõhine, aktsepteerides demograafiliste muutuste (linnastumine, madal iive) tegelikkust.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus hariduspoliitika ja koolivõrgu teemal, kasutades spetsiifilisi termineid nagu karjäärimudel, õmblusteta haridus ja koolivõrgu ruumianalüüs. Poliitik viitab ajaloolistele faktidele (Forselius, Ignatsi Jaak) ja kaasaegsetele analüüsidele, näidates sügavat teadmiste baasi. Rõhutatakse, et tugev kool tähendab head haridust andvat kooli, mitte ainult suurt kooli.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on analüütiline ja lugupidav, kuid samas tungiv reformide vajaduse rõhutamisel ("Käärime käised üles ja asume tööle!"). Kasutatakse tasakaalustatult loogilisi argumente (demograafia, koormus) ja kultuurilisi viiteid (Hando Runnel, Pärt Uusberg, ajaloolised näited). Kõne on formaalne, sisaldades isiklikke näiteid (maakodu lähedane kool) poliitiliste seisukohtade illustreerimiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõned peeti täiskogu istungil haridusteemalise arutelu käigus. Poliitik mainib hiljutist külastust Unipiha kooli aastavahetusel, et kuulata õpetajate muresid, mis viitab aktiivsele kohapealsele tegevusele ja otsesele kontaktile kogukondadega.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud reformide vastastele ja neile, kes eiravad tegelikkust (demograafilisi muutusi) ja püüavad püsiväärtusi hoida tegelikkust eirates. Poliitik kritiseerib lahendusi, mis keskenduvad vaid minimaalsele palgatõusule (€33), lahendamata õpetajate töökoormuse ja koolivõrgu struktuurseid probleeme. Konkreetseid poliitilisi vastaseid ei nimetata.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Väga koostööaldis, pakkudes avalikult Reformierakonna toetust haridusministrile erinevate reformide läbiviimisel. Samuti kiidetakse ja nõustutakse ettekandja (Erli Aasametsa) seisukohtadega kvaliteetse hariduse tagamise osas, otsides ühisosa hariduse eesmärkide osas.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus väikestel maakoolidel ja koolivõrgu probleemidel maapiirkondades, tuues näiteks Unipiha kooli Kambja vallas. Rõhutatakse kohalike kogukonnakeskuste väärtust, kus koolid on ajaloolise tähtsusega, kuid tunnistatakse samas vajadust leppida linnastumisega.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad keskenduvad hariduse rahastamise efektiivsusele, rõhutades, et raha eraldamine peab sõltuma hariduse kvaliteedist. Toetatakse reforme, mis võimaldavad õpetajatele täiskoormust ja väärilist palka läbi koolivõrgu optimeerimise, nähes seda eeltingimusena palgaprobleemi lahendamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kvaliteet ja väärtuskasvatus, mille eesmärk on valmistada lapsi ette töö-, kodaniku- ja isiklikuks eluks (sh maksude maksmine ja iive). Rõhutatakse kogukonnakeskuste loomist, mis ühendavad kooli, lasteaia, vanadekodu ja kultuuriasutused, pakkudes nii formaalset kui ka informaalset haridust.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suurte struktuurireformide algatamisel ja toetamisel, sealhulgas koolivõrgu ümberkorraldamine, õppekavade reform ja õpetajate karjäärimudeli rakendamine. Poliitik on tugev algataja ja toetaja, kutsudes valitsust üles tegelema õpetajate töökoormuse ja töötingimuste kokkulepetega.
3 Analüüsitud kõnesid