Päevakorra profiil: Margit Sutrop
Kõrgharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu (291 SE) esimene lugemine
2024-02-07
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt rahvusvahelistumist ja ingliskeelset õpet toetav, nähes selles kasu Eesti teadusele ja majandusele. Kuigi jagatakse seisukohta kvaliteetse eestikeelse kõrghariduse vajalikkusest (Reformierakonna seisukoht), vastandutakse teravalt EKRE eelnõule, pidades selle diagnostikat (kvaliteedi langus seoses rahvusvahelistumisega) meelevaldseks. Peamine fookus on poliitilisel lahendusel: kõrghariduse rahastamise suurendamisel ja tugisüsteemide (stipendiumid, õppelaenud) korrastamisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust kõrghariduspoliitika, õppekavade struktuuri (magistri- ja doktoriõppe keelepiirangud) ning teaduse rahvusvahelise konkurentsivõime osas. Argumente toetatakse konkreetsete andmetega, nagu tudengite kõrge tööhõive määr (üle 70%) ja Eesti teaduse kõrge viidatavus Essential Science Indicatori (ESI) andmetel. Rõhutatakse mobiilsusprogrammide (Erasmus) ja rahvusvahelise koostöö olulisust õppe kvaliteedi tõstmisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, struktureeritud ja loogiline, kasutades argumentide esitamisel selget liigendust (esiteks, teiseks, kolmandaks). Toon on kriitiline vastaspoole diagnostika suhtes, nimetades seda meelevaldseks, kuid konstruktiivne oma lahenduste (rahastus, mobiilsus) pakkumisel. Kõneleja tugineb pigem andmetele, akadeemilistele näidetele ja isiklikule kogemusele (õppimine välismaal) kui emotsionaalsele üleskutsele.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on järjepidevalt osalenud kõrghariduse teemalistel aruteludel, märkides, et on varemgi EKRE algatatud eelnõude puhul sõna võtnud. Samuti viidatakse hiljutisele co-referaadi esitamisele peaministri ettekandele teadus- ja arendustegevusest, mis näitab aktiivset osalemist teaduspoliitilistes debattides.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Eesti Konservatiivne Rahvaerakond (EKRE), kelle algatatud seaduseelnõu ja selle aluseks olev diagnostika lükatakse teravalt tagasi. Kriitika on poliitika- ja andmepõhine, süüdistades EKRE-t meelevaldses seose loomises rahvusvahelistumise ja kvaliteedi languse vahel, mis ei ole andmetepõhiselt tõestatud.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab oma seisukoha ühtivust Reformierakonna seisukohaga kvaliteetse eestikeelse kõrghariduse vajalikkuse osas. Vastandumine EKRE-le on tugev ja kompromissivalmidust nende eelnõu osas ei väljendata, keskendudes pigem oma erakonna poliitiliste lahenduste esitamisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul kõrgharidussüsteemil ja rahvusvahelisel koostööl (välistudengid, mobiilsusprogrammid, teaduskoostöö). Rõhutatakse Eesti positsiooni maailma teaduses (neljas riik viidatavuselt ESI andmetel). Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele või piirkondlikele probleemidele Eestis.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated seostuvad kõrghariduse rolliga tööturu toetamisel ja investeeringute ligimeelitamisel. Toetatakse välistudengite kasutamist tööturuaukude täitmiseks ning nähakse rahvusvahelistumist Eesti majanduse ja investeerimiskliima parandajana. Eelistatakse avaliku sektori rahastamise kasvu kõrghariduses ning õppelaenude ja stipendiumite süsteemi korrastamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on kõrghariduse kvaliteet ja kättesaadavus, mis on seotud tudengite majandusliku toimetulekuga. Lahendusena pakutakse välja vajaduspõhiste toetuste ja stipendiumite süsteemi korrastamist, et vähendada tudengite vajadust töötada ning võimaldada neil õppimisele pühenduda. Välistudengeid nähakse ka kultuurisaadikutena, kes aitavad luua positiivset arusaama Eestist.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Kõrgharidusseaduse muutmise seaduse eelnõu (291 SE) vastustamisel, mis puudutab õppekeele piiranguid. Prioriteediks on seadusandliku paindlikkuse tagamine õppekavade keelevalikus (eriti magistri- ja doktoriõppes), et vältida olukordi, kus tuleb luua dubleerivaid ingliskeelseid õppekavu mobiilsustudengite vastuvõtmiseks.
3 Analüüsitud kõnesid