Päevakorra profiil: Margit Sutrop
Ülevaade teadus- ja arendustegevuse olukorrast ja valitsuse poliitikast selles valdkonnas
2024-01-23
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt valitsuse 1% teadusleppest kinnipidamist, kuid kritiseerib teravalt MKM-i plaani luua uus rakendusuuringute keskus, mis dubleerib ülikoolide tööd ja konkureerib nappide ressurssidega. Poliitiline fookus on suunatud teaduse ja kõrghariduse rahastamise suurendamisele ning struktuursete probleemide lahendamisele, nagu akadeemiline järelkasv ja teaduseetika regulatsioon. Ta rõhutab vajadust suurendada avaliku sektori tegelikku TAI rahastust, mis tema hinnangul on 0,7% SKP-st, mitte statistiliselt arvestatav 1%.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust teaduspoliitika ja teadusstatistika vallas, viidates Essential Science Indicators (ESI) andmetele, akadeemikutele (Allik, Lauk, Tamm) ning konkreetsetele teadusvaldkondadele (meditsiin, geneetika, majandusteadus). Ta kasutab andmeid Eesti teadusrikkuse (4. koht maailmas viidete arvu järgi) ja akadeemilise personali vananemise probleemi illustreerimiseks. Erilist rõhku pannakse tehisintellekti (AI) ja sotsiaalteaduste (sh haridusteadus) arendamise vajadusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on formaalne, analüütiline ja tugevalt andmepõhine, tasakaalustades kiitust Eesti teaduse tippsaavutuste eest mureliku tooniga struktuursete probleemide osas. Apellatsioonid on peamiselt loogilised, toetudes statistikale ja ekspertide osundustele, ning esitatakse otseseid küsimusi peaministrile. Stiil on akadeemiliselt täpne, kasutades tehnilisi termineid (nt baasfinantseerimine, ALLEA koodeks).
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned toimusid ühel päeval (2024-01-23) Riigikogu istungil, mis viitab osalemisele konkreetse päevakorrapunkti arutelul. Kõneleja viitab varasematele sündmustele, nagu 2023. aasta oktoobris toimunud teaduspoliitika konverentsile Riigikogus.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) poliitilisele otsusele luua Metroserti baasil rakendusuuringute keskus, mis seab ohtu ülikoolide inimressursid. Samuti väljendab kõneleja eriarvamust Teaduste Akadeemia presidendiga teaduseetika koodeksi valiku osas, eelistades Eesti head teadustava ALLEA koodeksile. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab koostööd ja konsensust, tuues esile ülikoolide tänu valitsusele 1% teadusleppe täitmise eest. Samuti viitab ta Riigikogu liikmete ja teadlaste üksmeelele tehisintellekti kasutamise osas kui Eesti konkurentsieelise loomisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik ja rahvusvaheline, keskendudes Eesti teaduse konkurentsivõimele maailmas ning võrdlustele teiste riikidega (Island, Singapur, Panama, Läti, Leedu, Soome, Rootsi). Puudub rõhuasetus konkreetsetele kohalikele või piirkondlikele projektidele.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tugevalt avaliku sektori kulutuste suurendamist teadusele ja kõrgharidusele, et tagada majanduskasv ja konkurentsivõime. Ta märgib positiivsena erasektori (eriti info- ja sideettevõtete) panuse kasvu TAI-sse, kuid kritiseerib valitsuse eelarvearvestust, mis moonutab tegelikku avaliku sektori TAI rahastuse taset.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne murekoht on akadeemilise personali vananemine ja järelkasvu puudus, rõhutades, et vaid 30% akadeemilistest töötajatest on alla 40-aastased. Ta seob haridusteaduse rahastamise otseselt õpetajate rahulolu ja töö lihtsustamisega, viidates PISA uuringutele ja käimasolevatele streikidele.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõige olulisemaks seadusandlikuks prioriteediks on uue teadus- ja arendustegevuse ning innovatsiooni korralduse seaduse (TAIKS) vastuvõtmine. See seadus peaks korrastama teadusasutuste võrgustikku ja lahendama eetikakomiteede riikliku korralduse küsimuse, mille osas kõneleja eelistab pehmet regulatsiooni. Kõneleja on seaduse algatamise ja vastuvõtmise tugev toetaja.
4 Analüüsitud kõnesid