Päevakorra profiil: Riina Solman
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele õpetajate töötingimuste parandamiseks" eelnõu (373 OE) esimene lugemine
2024-03-19
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on hariduskulutuste tase ja selle seos regionaalpoliitikaga. Kõneleja toetab tugevalt kõrgeid hariduskulutusi (SKP osakaaluna) ning vastandub seisukohale, et raha peaks leidma süsteemi seest. Seisukoht on tugevalt poliitikapõhine, rõhutades hariduse rolli sisejulgeolekus ja regionaalses tasakaalus, vastandudes koolivõrgu kokkutõmbamisele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadmisi hariduskulutuste makromajanduslikust kontekstist, viidates Eesti kulutuste osakaalule SKP-st võrreldes euroalaga. Samuti on ta kursis valitsuse konkreetsete regionaalpoliitiliste meetmetega, nagu preemiate maksmine kohalikele omavalitsustele koolivõrgu optimeerimise eest.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja analüütiline, alustades tunnustusega ettekandja erakonnale (Isamaa) hariduse prioriteediks seadmise eest. Seejärel liigub ta kiiresti kriitiliste küsimuste juurde, kasutades retoorilist küsimust, et vaidlustada peaministri majanduslikku narratiivi. Toon on murelik, sidudes hariduspoliitika tagajärjed sisejulgeoleku ja regionaalarenguga.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev vastuseis on suunatud peaministri majanduslikele väidetele hariduskulutuste suuruse kohta ja Reformierakonna haridusministri poliitikale. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes koolivõrgu kokkutõmbamise kahjulikule mõjule regionaalpoliitikale ja sisejulgeolekule. Vastuseis on intensiivne, kuna poliitilised valikud seotakse negatiivsete sotsiaalsete tagajärgedega.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja alustab koostöövalmilt, tunnustades ettekandja erakonda (Isamaad) hariduse prioriteediks seadmise ja enesekorrektsiooni eest. See viitab avatusele koostööks selle erakonnaga haridusküsimustes, eristades neid valitsuse teistest osapooltest.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Tugev regionaalne fookus on suunatud maapiirkondadele ja kohalikele omavalitsustele (KOV-idele). Rõhutatakse, et koolide kadumine maalt kahjustab regionaalpoliitikat ja sisejulgeolekut, sundides peresid keskustesse kolima.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja kaitseb kõrget avalikku investeeringut haridusse, vaidlustades peaministri seisukoha, et Eesti kulutused on liiga suured. Ta vastandub ideele, et õpetajate palkade tõusuks vajalik raha peaks tulema süsteemi sisemise kokkuhoiuga, eelistades ilmselt suuremat riigipoolset rahastamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduse kättesaadavus ja kvaliteet maapiirkondades. Haridusvõrgu säilitamist peetakse oluliseks sisejulgeoleku ja regionaalse elujõulisuse tagamisel, mis on seotud perede liikumise ja elukeskkonnaga.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja osaleb küsijana Riigikogu otsuse eelnõu (373 OE) esimesel lugemisel, mis puudutab õpetajate töötingimuste parandamist. Ta kasutab debatti platvormina, et kritiseerida valitsuse rahastuspoliitikat ja koolivõrgu reformi, toetades kaudselt eelnõu eesmärki, kuid keskendudes rahastamise allikatele.
1 Analüüsitud kõnesid