Päevakorra profiil: Riina Solman

Automaks

2024-02-14

XV Riigikogu, III istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugeval vastuseisul mootorsõidukimaksule (automaksule), mida peetakse sotsiaalselt ebaõiglaseks ja majanduslikult põhjendamatuks. Kriitika on suunatud valitsuse ebaselgete ja liialdatud põhjenduste vastu, nagu näiteks väide, et maks on vajalik riigi eksisteerimiseks või Ukraina sõja võitmiseks. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja väärtuspõhine, kaitstes autoomanike ja haavatavate rühmade huve.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja Euroopa Liidu keskkonnaregulatsioonide, eriti heitkogustega kauplemise süsteemi (ETS) osas. Ta viitab konkreetsetele andmetele, nagu Saksa mõttekoja prognoos kütusehinna tõusust 2027. aastal (40 senti liitri kohta) ja 77 000 allkirja ignoreerimine. Ekspertiisi kasutatakse, et näidata automaksu kattuvust ja ebavajalikust seoses tulevaste transpordisektori maksustamistega.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on konfronteeriv, süüdistav ja nõudlik, keskendudes ministri ebaviisakale käitumisele ja eelnõu varjamisele õpetajate streigi taha. Kasutatakse loogilisi apelle, seades kahtluse alla valitsuse automaksu kogumise eesmärgid ja viidates fataalsetele väidetele. Kõneleja positsioneerib end saadikuna, kes peab ministrit vastutusele võtma, tuletades meelde, et Riigikogu on ministri tööandja.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster hõlmab aktiivset osalemist Riigikogu töös, eriti Majanduskomisjonis, kus esitati küsimusi Rahandusministeeriumi õigusloomeplaanide kohta. Kõneleja on kiire reageerija, kritiseerides eelnõu esitamise ajastust (haridustöötajate streigi päeval) ja nõudes koheseid vastuseid maksu sihtotstarbe kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on rahandusminister Mart Võrklaev ja sotsiaalkaitseminister Signe Riisalo, keda kritiseeritakse ebaviisaka käitumise, eelnõu varjamise ja automaksu eesmärkide ebaselguse eest. Vastuseis valitsuse poliitikale on intensiivne, sisaldades nii protseduurilisi süüdistusi (hääle tõstmine) kui ka poliitilisi (vastuolulised põhjendused maksu kasutamise kohta).

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid napib.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud maapiirkondadele, rõhutades, et automaks teeb seal autota hakkamasaamise eriti raskeks. See rõhutab muret regionaalse mobiilsuse ja ebavõrdsuse pärast.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on suunatud uute maksude (automaks) vastustamisele, eriti kui need kattuvad juba kokku lepitud Euroopa Liidu süsinikukomponentide ja aktsiisidega. Kahtluse alla seatakse maksu kogumise vajalikkus ja sihipärane kasutamine, viidates sellele, et transpordisektorit ootab ees juba niigi uus maksustamine ETS-i tõttu.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse automaksu negatiivset mõju lasterikastele peredele ja puudega inimestele, eriti nendele, kes elavad maapiirkondades ja vajavad liikumiseks autot. See seab sotsiaalse õigluse uue maksustamise vastu.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud mootorsõidukimaksu eelnõu vastustamisele ja selle menetluse kriitikale. Kõneleja tegutseb eelnõu tugeva oponendina, nõudes valitsuselt ühtset ja läbipaistvat seisukohta maksu kogumise eesmärkide kohta.

2 Analüüsitud kõnesid