Päevakorra profiil: Riina Solman
Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (patsiendi elulõpu tahteavaldus) eelnõu (604 SE) esimene lugemine
2025-04-23
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt ettevaatlik ja konservatiivne seoses elulõpu tahteavalduse eelnõuga, rõhutades vajadust välistada igasugune kuritarvitamise võimalus ja tagada patsiendi turvalisus. Eelnõu käsitletakse idealistlikuna, mis annab vale signaali, justkui oleks osa inimesi ühiskonnale koormaks. Seisukoht on väärtuspõhine, rõhutades, et palliatiivravi peab olema täielikult välja arendatud enne vabatahtliku suremise teema käsitlemist.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust meditsiinieetika ja tervishoiu korralduse teemadel, rõhutades palliatiivravi ja hospiitshaiglate puudujääke ning Hippokratese vande rolli. Kasutatakse juriidilisi ja meditsiinilisi termineid nagu "abistatud enesetapp" ja "eutanaasia" ning viidatakse varasematele õiguskantsleri seisukohtadele ja teistes riikides tehtud uuringutele. Eraldi rõhutatakse kiirabibrigaadi juhi (kes ei pruugi olla arst) rolli tahteavalduse rakendamisel.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, ettevaatlik ja sisuline, rõhutades delikaatsust ja selgitamist tundliku teema käsitlemisel. Kasutatakse nii loogilisi argumente (regulatsioonide puudumine, noorte taastumine) kui ka moraalset apelli (väärikus, hirm koormaks olemise ees). Kõneleja pöördub Riigikogu liikmete ja avalikkuse poole, kasutades viiteid meediale ja kirikujuhtidele.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seaduseelnõu menetlemisel, osaledes sotsiaalkomisjoni aruteludel (mis toimusid juba aasta tagasi) ja kohtudes ministriga Isamaa fraktsioonis. Muster näitab sügavat ja järjepidevat seotust eelnõu detailide analüüsimisega.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud eelnõu algatajate idealistlikule lähenemisele ja juhterakonna arvamusele ühiskonna küpsusest, kritiseerides regulatsioonide puudumist ja kiirabibrigaadi juhi rolli rakendamisel. Kriitika on suunatud ka Riigikantselei töötaja käitumisele, kes kähvas küsimuse peale eutanaasia seostest.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tänab ministrit teema saali toomise eest ja kolleege sisulise arutelu eest, märkides, et arutelu on väärikas, hoolimata erinevatest vaadetest. Samas rõhutatakse vajadust täiendavateks kohtumisteks ministriga fraktsioonis, kuna eelnõu tekitas küsimusi juurde, mis viitab tingimuslikule koostööle.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad puudutavad lühidalt tervishoiusektori kasvavat rahalist vajadust. Mainitakse, et tahteavalduse käikulaskmine võib tuua kokkuhoidu, mis tuleks loodetavalt kasutada ravivõimaluste täiustamiseks.
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on väärikas elulõpp ja hirm, et eelnõu annab vale signaali vanematele elanikele, justkui oleksid nad koormaks. Seisukoht on konservatiivne, rõhutades, et enne vabatahtliku suremise teema käsitlemist peab riik tagama palliatiivravi kättesaadavuse ja valu leevendamise. Eraldi rõhutatakse vajadust ühiskonnas teemat veel selgeks rääkida ja uuringuid läbi viia.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Tervishoiuteenuste korraldamise seaduse muutmise seaduse (604 SE) menetlemisel. Kõneleja on kriitiline vastane, nõudes eelnõu lihvimist, konkreetsete rakendusregulatsioonide lisamist ning palliatiivravi tegevuskava eelistamist enne tahteavalduse seadustamist. Tehakse ettepanek muuta eelnõu nimetust "ravi lõpetamise tahteavalduseks," mitte "elu lõpetamise tahteavalduseks."
7 Analüüsitud kõnesid