Päevakorra profiil: Riina Solman

Arupärimine põhikooli õpikute kohta (nr 672)

2025-01-27

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud sotsiaalsete ja hariduslike väärtusküsimuste vastuolulisusele, eriti seoses soolise identiteedi teemade käsitlemisega õpikutes. Kõneleja seab kahtluse alla poliitilise konsensuse olemasolu Eestis ja maailmas ning kritiseerib ministeeriumi tegevust kui teema "turundamist". Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine ja vastanduv.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab teadlikkust meditsiinilistest tagajärgedest (eluaegne ravimite võtmine, kahetsus), viidates "meie arstide" seisukohtadele. Puuduvad detailsemad andmed või statistika, tuginedes pigem sotsiaalsetele ja arengupsühholoogilistele argumentidele (arenev närvisüsteem).

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kriitiline ja hoiatav, kasutades retoorilisi küsimusi (nt "Kui kaugele me nii jõuame?"). Kasutatakse nii loogilist apellatsiooni (poliitilise konsensuse puudumine) kui ka tugevaid emotsionaalseid ja hüperboolseid näiteid (laps tahab olla kass või puu), et rõhutada teema ohtlikkust. Toon on ametlik, kuid sisu poolest teravalt vastanduv.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud ministrile ja ministeeriumile, kes tegelevad soolise identiteedi teemaga ning lisavad seda õpikutesse. Kriitika on intensiivne, süüdistades ministeeriumi teema "turundamises" ja noorte soolise identiteedi kahtluste tekitamises. Vastuseis on nii sisuline kui ka protseduuriline (poliitilise debati puudumine).

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on Eesti hariduspoliitikal ja poliitilise konsensuse puudumisel riigis, kuid konteksti loomiseks kasutatakse ka rahvusvahelisi näiteid (Soome) ja viiteid maailma poliitilisele konsensusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil tugev vastuseis soolise identiteedi teemade käsitlemisele kooliõpikutes. Kõneleja rõhutab vajadust kaitsta alaealisi, kellel on "arenev närvisüsteem", viidates meditsiinilistele ohtudele ja identiteedi kaotamisele. Teemat käsitletakse moraalselt ja väärtuspõhiselt.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on haridusvaldkonna õppematerjalide sisu kontrollimisel ja kritiseerimisel arupärimise vormis. Kõneleja tegutseb olemasoleva või kavandatava haridussisu vastasena, nõudes selgitusi poliitilise konsensuse saavutamise kohta.

1 Analüüsitud kõnesid