Istungi profiil: Riina Sikkut

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-05-15

Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on hariduslikul ebavõrdsusel ja tehisintellektiga seotud väljakutsetel, mida kõneleja seob matemaatika olulisusega. Kõneleja toetab tugevalt nõudlikku lähenemist matemaatika õpetamisele, et arendada analüütilist mõtlemisvõimet. Seisukoht on tulemuspõhine, nõudes, et iga lõpetaja omandaks matemaatika vähemalt rahuldaval tasemel.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika ja õppekava valdkonnas, rõhutades matemaatika rolli analüütilise mõtlemise arendamisel. Ta viitab kaudselt andmetele ("eksamitulemuste põhjal") ning teab, kus tulemused on kehvemad, et põhjendada vajadust täiendava toe ja õpetajate koolitamise järele.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline ja küsimustele orienteeritud, pöördudes otse ministri poole konkreetsete ettepanekutega. Toon on tõsine ja rõhutab hariduse kvaliteedi tagamise erakordset tähtsust, sidudes selle tuleviku tehnoloogiliste väljakutsetega. Apellatsioon on loogiline, keskendudes konkreetsete oskuste omandamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ainult üks esinemine täiskogu istungil on dokumenteeritud. Andmed esinemissageduse või muude tegevusmustrite kohta puuduvad.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseisu ei väljendata; kõne on suunatud ministrile ja keskendub lahenduste otsimisele haridusprobleemidele. Kriitika on suunatud pigem süsteemi puudujääkidele (kehvad eksamitulemused) kui konkreetsetele poliitilistele vastastele.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konstruktiivne ja lahendustele suunatud, esitades ministrile küsimusi täiendava toe pakkumise ja õpetajate koolitamise kohta. Kõneleja otsib aktiivselt võimalusi haridusliku ebavõrdsuse vähendamiseks läbi riikliku toe pakkumise.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja rõhutab oma seotust Vinni-Pajusti Gümnaasiumiga, tänades kooli kvaliteetse hariduse eest, mis viitab positiivsele regionaalsele seosele. Peamine fookus on siiski riiklikul tasandil, kindlustamaks, et "iga Eesti laps" saaks hea hariduse.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Otseseid majandusvaateid ei esitata, kuid rõhuasetus matemaatikaoskustele ja tehisintellektiga toimetulekule viitab veendumusele, et inimkapitali arendamine on vajalik tulevase majandusliku konkurentsivõime tagamiseks. Haridust nähakse olulise investeeringuna tehnoloogiliste väljakutsetega toimetulekuks.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus, mida kõneleja püüab leevendada, tagades kõigile lastele matemaatikaoskused. Eesmärk on kindlustada, et koolid, kus on kehvemad tulemused, saaksid täiendavat tuge, et tagada sotsiaalne võrdsus hariduse kättesaadavuses.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on haridusreformidel ja ressursside suunamisel, eelkõige matemaatikaõpetajate koolitamisele ja arendamisele. Kõneleja algatab arutelu vajalike muudatuste üle, et kindlustada matemaatika õpetamise kvaliteet ja tulemused põhikooli ning keskkooli lõpus.

1 Analüüsitud kõnesid