Istungi profiil: Riina Sikkut
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-10-06
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on haridusliku ebavõrdsuse leevendamisel, mis on tingitud sotsiaal-majanduslikust taustast. Kõneleja toetab tugevalt riigi proaktiivset rolli, nõudes tasuta koolitoitu ja lisatoetust nõrgema taustaga õpilastega koolidele. Rõhutatakse vajadust vältida "halba spiraali", mis viib kodulähedaste koolide sulgemiseni. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtus- ja poliitikapõhine, keskendudes võrdsetele võimalustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Eksperditeadmised on selgelt hariduspoliitika ja sotsiaal-majandusliku ebavõrdsuse seoste valdkonnas, mainides spetsiifilisi leevendusmeetmeid nagu huviharidus, pikapäevarühmad ja tugispetsialistid. Lisaks on kõneleja kursis riigieelarve menetluse ja tegevuspõhise eelarve tehniliste detailidega, viidates mõõdikute, sihttasemete ja rahanduskomisjoni rollile.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja lugupidav ("Lugupeetud minister!"), kuid samas on küsimused sisult nõudlikud ja püsivad. Kasutatakse analüütilist ja loogilist lähenemist, selgitades poliitilisi tagajärgi ("halb spiraal") ja andes protseduurilist infot rahanduskomisjoni liikmena. Kõneleja kasutab emotsionaalset apelli, viidates näljas lapse kehvale tähelepanuvõimele.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungitel arupärimistel, viidates varasemale arutelule 15. septembril. Mainib, et hilisõhtune arupärimine on kujunenud väga kasulikuks formaadiks.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud ministri tegevusetusele või vastutuse lükkamisele kohalikele omavalitsustele koolipidajana. Nõutakse konkreetseid suuniseid riigikoolidele ja proaktiivseid samme ebavõrdsuse leevendamiseks. Kriitika on poliitikapõhine ja keskendub lahenduste puudumisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on institutsionaalne ja järelevalveline, esinedes "kohusetundliku rahanduskomisjoni liikmena". Kõneleja informeerib ministrit eelarveprotseduuridest ja mõõdikute seadmise vajadusest, pakkudes pigem protseduurilist suunist kui otsest koostööd.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja selle mõjul kohalikele omavalitsustele, eriti neile, kus on nõrgema sotsiaal-majandusliku taustaga pered. Käsitletakse kodulähedaste koolide säilitamise küsimust, mis on oluline regionaalne murekoht.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab riiklike vahendite suunamist sotsiaal-majandusliku ebavõrdsuse leevendamiseks haridussüsteemis (redistributsioon). Rõhutab, et tegevuspõhises eelarves peavad mõõdikud teenima poliitiliselt prioriteetsete murekohtade lahendamist. Toetab lisatoetust tugispetsialistide palkamiseks ja õpetajate palga tõstmiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus ja sotsiaalne õiglus. Toetab tugevalt meetmeid, mis tagavad lastele võrdsed võimalused õppimiseks, rõhutades tasuta koolitoidu olulisust laste tähelepanuvõime ja õpitulemuste parandamiseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelarve järelevalvel ja rahanduskomisjoni tööl. Prioriteediks on tagada, et ministeeriumid seaksid tegevuspõhises eelarves mõõdikud, mis võimaldavad valdkonda juhtida ja poliitilisi prioriteete rahastada.
3 Analüüsitud kõnesid