Istungi profiil: Riina Sikkut
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-09-18
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline valitsuse eelarvepoliitika suhtes, rõhutades vastutustundetust ja lühiajalist perspektiivi, eriti Eelarvenõukogu soovituste eiramist. Kõneleja rõhutab fiskaaldistsipliini ja hoiatab võlakoormuse pea kahekordistumise eest nelja aasta jooksul. Seisukoht on tugevalt poliitika- ja tulemuspõhine, keskendudes riigi rahanduse püsikulude (kaitsekulud) katmise vajadusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat asjatundlikkust makroökonoomikas, eelarvepoliitikas ja finantsregulatsioonis, viidates Eelarvenõukogu ja Eesti Panga tööle ning kasutades tehnilisi termineid (nt suhe SKP-sse, mikroandmed). Eraldi tuuakse esile leibkondade finantskäitumise ja tarbimisharjumuste uuringu väärtus. Eksperthinnangutele tuginetakse tugevalt, pidades neid vastutustundlike otsuste aluseks.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnestiil on formaalne, analüütiline ja tasakaalukas, rõhutades vajadust vaadata mustvalgest pildist kaugemale ja hinnata majandusseisu mitmete näitajate põhjal. Kasutatakse loogilisi argumente, et selgitada vastutustundliku poliitika ja sõltumatute ekspertarvamuste väärtust. Toon on murelik, eriti seoses võlakoormuse kasvu ja selle tagajärgedega ühiskonnale.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Rahanduskomisjoni liige, osaledes regulaarselt ekspertide ettekannetel (nt Eelarvenõukogu). Samuti osaletakse Eesti Panga korraldatud spetsialiseeritud seminaridel, näiteks kevadisel kaubanduspiirangute seminaril ja sügisesel digieurokonverentsil. Tegevusmustrid viitavad süvenemisele finants- ja regulatsiooniteemadesse.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsejate (koalitsiooni/valitsuse) vastu, keda süüdistatakse vastutustundlikkuse puudumises ja Eelarvenõukogu soovitustele vastupidiste otsuste tegemises. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, keskendudes siseriiklike eelarvereeglite eiramisele ja katteta kulude lisamisele. Hoiatatakse lühiajaliste otsuste pikaajaliste negatiivsete tagajärgede eest.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja märgib ära koostöövalmiduse ja erakondade vahelise üksmeele olulistes regulatiivsetes küsimustes, nagu eluasemelaenude liigutamise lihtsustamine ja hoiu-laenuühistute regulatsiooni muutmine. Rõhutatakse, et Rahanduskomisjonis on võimalik mahukaid regulatsioone sisuliselt ja tempokalt läbi töötada. Tunnustatakse nii opositsiooni kui ka koalitsiooni liikmete arusaamist ekspertide asjalikust jutust.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul fiskaalpoliitikal, Eesti majandusel ja rahvusvahelisel finantskeskkonnal, viidates Prantsusmaa reitingu langusele ja väliskeskkonna reaktsioonile. Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele või piirkondlikele teemadele Eestis.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja pooldab tugevat fiskaaldistsipliini, nõudes siseriiklike eelarvereeglite järgimist ja kokkulepitud maksutõusude vajalikkust. Hoiatatakse võlakoormuse kahekordistumise eest ja selle tagajärgede eest (hinnatõus, kallim laenamine). Toetatakse pangandusturu konkurentsi suurendamist eluasemelaenude lihtsama liigutamise kaudu ja vastutustundliku laenamise printsiibi järgimist.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest käsitletakse finantskaitset, toetades vastutustundliku laenamise printsiipi ja kiirlaenuvõlgnevuste puhul õiglase tulemuse tagamist kohtumenetluses. Eesmärk on kaitsta leibkondade huve ja varalist seisu, tagades, et pangandusturul oleksid inimeste huvid paremini kaitstud.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud finantsregulatsioonide muutmisele, sealhulgas eluasemelaenude lihtsamale liigutamisele pankade vahel ja hoiu-laenuühistute regulatsiooni ajakohastamisele. Kõneleja on nende muudatuste toetaja, märkides, et nende osas on Rahanduskomisjonis saavutatud erakondadeülene üksmeel.
6 Analüüsitud kõnesid