Päevakorra profiil: Riina Sikkut
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-05-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja keskendub tugevalt hariduspoliitikale, rõhutades matemaatika olulisust analüütilise mõtlemise arendamisel ja tehnoloogiliste väljakutsetega toimetulekul. Tema peamised teemad on tehisintellektist tingitud muudatused ja haridusliku ebavõrdsuse vähendamine. Poliitiline raamistik on tulemuspõhine, nõudes konkreetseid meetmeid, et tagada iga lõpetaja rahuldav matemaatikaoskuste tase.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Eksperditeadmised ilmnevad haridusvaldkonnas, eriti matemaatika õpetamise ja eksamitulemuste analüüsimise osas. Ta seob tehnoloogilised väljakutsed (tehisintellekt) otseselt vajadusega arendada analüütilist mõtlemisvõimet. Teadmisi näitab ka konkreetsete lahenduste (õpetajate koolitamine, täiendav tugi) küsimine.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja lugupidav ("Lugupeetud minister!"), kuid samas nõudlik ja murelik seoses haridustulemustega. Ta kasutab loogilist argumentatsiooni, rõhutades matemaatika tähtsust ja viidates eksamitulemuste kehvematele näitajatele. Stiil on pigem küsimusi esitav ja lahendusi otsiv kui emotsionaalne.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest vastuseisu ei väljendata, vaid esitatakse küsimusi ja nõutakse täiendavaid meetmeid haridusministrilt matemaatikaõppe toetamiseks. Kriitika on suunatud poliitika võimalikele puudujääkidele, mitte isikutele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab saalis juba käsitletud teemadele (tehisintellekt, ebavõrdsus), näidates seotust üldise aruteluga ja tunnustades teiste panust. Konkreetne koostöö teiste poliitikutega ei selgu.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on riiklik, keskendudes kõigile Eesti lastele ja koolidele, eriti kehvemate tulemustega koolide toetamisele. Kõneleja teeb isikliku osunduse Vinni-Pajusti Gümnaasiumile, tänades kooli kvaliteetse hariduse eest.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad. (Küll aga rõhutatakse hariduse kaudu vajalike oskuste (analüütiline mõtlemine) arendamist, mis on oluline tulevase majanduse konkurentsivõime seisukohalt.)
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on hariduslik ebavõrdsus, mida püütakse lahendada tagades, et iga laps omandaks matemaatikaoskused vähemalt rahuldaval tasemel. See on seotud võrdsete võimaluste ja tuleviku tehnoloogiliste väljakutsetega toimetulekuga.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud hariduspoliitika muudatustele, eriti matemaatikaõpetajate koolitamise ja kehvemate tulemustega koolide täiendava toetamise küsimustele. Kõneleja on algataja rollis, nõudes konkreetseid tegevusplaane ja toetuse pakkumist.
1 Analüüsitud kõnesid