Istungi profiil: Priit Sibul

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-02

Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis valitsuse maksupoliitikale, eriti eelnõudele, mida peetakse puhtalt eelarvet täitvateks meetmeteks, mitte käitumist motiveerivateks vahenditeks. Poliitiline positsioon on suunatud ka seadusandliku järjepidevuse ja julgeolekupoliitika ebakõlade esiletoomisele, näiteks Vene Föderatsiooni kodanike hääleõiguse säilitamine kohalikel valimistel. Samuti rõhutab ta usuliste väärtuste ja pühade arvestamise vajadust parlamendi töökorralduses.

8 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab asjatundlikkust parlamendi kodukorra ja seadusandliku protseduuri vallas, esitades detailseid küsimusi juhatuse volituste, päevakorra muutmise võimaluste ja hääletusprotseduuride kohta. Samuti on kursis seaduseelnõude ettevalmistamise nõuetega, kritiseerides mõjuanalüüsi puudumist ja nõudes konkreetsete maksuobjektide loetelu esitamist. Omab teadmisi Eesti lähiajaloost seoses kirikute registreerimise ja poliitilise vastutusega.

8 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt kriitiline ja nõudlik, eriti valitsuse esindajate ja ettekandjate suhtes, nõudes konkreetseid vastuseid ja vältides ebamääraseid viiteid (nt EL-i määrustele). Kasutab loogilisi ja ajaloolisi argumente vastaste seisukohtade vaidlustamiseks, tuues esile poliitilisi vastuolusid ja varasemaid otsuseid. Kasutab irooniat, viidates näiteks eelnõu pikkusele võrreldes viidatud kirjanduse loeteluga.

8 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Väga aktiivne täiskogu istungil, esitades korduvaid küsimusi ja ettepanekuid nii maksueelnõude sisu kui ka päevakorra protseduurilise muutmise teemal. Keskendub parlamendi juhatuse poole pöördumisele ja protseduuriliste lahenduste otsimisele, et mõjutada päevakorra kulgu. Tegeleb nii majandus- kui ka sotsiaal-julgeoleku teemadega samal istungil.

8 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud valitsuse ja juhtivkomisjoni suunas, süüdistades neid puudulikus eelnõu ettevalmistuses ja ebakonsistentses julgeolekupoliitikas. Eriti terav on kriitika ajaloolise vastutuse teemal, tuues esile praeguste valitsusparteide liikmete (Ain Seppik ja Siim Kallas) varasemaid otsuseid Moskva patriarhaadi registreerimisel. Vaidlustab täitevvõimu väiteid, et poliitilisi avaldusi on vaja seadusliku tegevuse alustamiseks.

8 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Otsib koostööd parlamendi juhatusega protseduuriliste küsimuste lahendamiseks, paludes juhatusel koguneda ja arutada päevakorrapunkti eemaldamist. Viitab Eesti Kirikute Nõukogu presidendi (Urmas Viilma) pöördumisele, näidates valmisolekut toetuda välisele autoriteedile usuliste teemade käsitlemisel. On valmis algatama hääletusi protseduuriliste muudatuste läbiviimiseks.

8 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt riiklikele ja rahvusvahelistele teemadele, nagu maksupoliitika, riigi julgeolek ja Moskva patriarhaadi tegevus Eestis. Puudub spetsiifiline kohalik või piirkondlik fookus.

8 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Vastustab tugevalt uusi makse, mis on suunatud eelarve täitmisele, mitte majanduskäitumise motiveerimisele. Kritiseerib magusate jookide maksustamist, väites, et see mõjub karistusena ja võib takistada tootearendust. Rõhutab, et majandusmeetmetel peab olema põhjalik mõjuanalüüs.

8 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tõstab esile usulise tundlikkuse küsimused, nõudes Riigikogult õigeusklike suurte pühade (suur neljapäev) arvestamist päevakorra planeerimisel. Käsitleb ka kirikujuhtide (patriarh Kirill) tegevust "valeõpetusena" ja seostab seda otsese ohuga Eesti põhiseaduslikule korrale.

8 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamised seadusandlikud prioriteedid on valitsuse maksueelnõude vastustamine ja parlamendi töökorralduse protseduuriliste küsimuste lahendamine. On tugev oponent suhkrumaksu eelnõule ja püüab protseduuriliselt edasi lükata poliitilise avalduse arutelu usulistel põhjustel. Rõhutab seaduste ja poliitiliste avalduste erinevust täitevvõimu tegevuses.

8 Analüüsitud kõnesid