Päevakorra profiil: Priit Sibul

Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (393 SE) teine lugemine

2025-06-04

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on keskendunud keskkonnaregulatsioonide detailidele, eriti müraprobleemide ennetamisele ja lahendamisele. Kõneleja vastustab tugevalt õiguse delegeerimist ministrile määrata sihtväärtusi ja mõõtmistingimusi, rõhutades vajadust reguleerida need küsimused seaduse tasandil. Stants on tugevalt poliitika- ja õigusloomekvaliteedile orienteeritud, püüdes ennetada probleeme, mis tekivad vara soetanud inimestel.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikke teadmisi keskkonnaõigusest ja seadusloome detailidest, käsitledes tehnilisi termineid nagu piir- ja sihtväärtused ning planeerimistingimused. Eriti tugev on tema arusaam õigusnormide hierarhiast (seadus vs. määrus) ja õiguskantsleri viidatud probleemidest seoses delegeeritud regulatsioonidega. Ta suudab analüüsida konkreetseid kompensatsioonimehhanisme (nt rõdude klaasimine) planeerimisel.

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja detailidele keskenduv, rõhutades seadusandluse täpsust ja tõsidust. Apellatsioonid on peamiselt loogilised ja õiguslikud, keskendudes kodanike vara kaitsele ja probleemide ennetamisele. Toon on murelik, kutsudes kolleege üles suhtuma täiendavate muudatusettepanekute esitamisse tõsiselt.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusloome protsessis, esitades konkreetseid muudatusettepanekuid ja osaledes hääletusprotseduurides. Ta toetab eelnõu teise lugemise katkestamist, et võimaldada paremat ettevalmistust, ning viitab varasematele aruteludele esimesel lugemisel. Tegevusmustrid näitavad keskendumist detailidele ja protseduurilisele korrektsusele.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis on suunatud valitsuse/ministri (määruste tasandil reguleerimise) lähenemisele, mis delegeerib olulised keskkonnastandardid seaduse tasandilt allapoole. Kriitika on suunatud eeskätt protseduurilisele ebatäpsusele ja õiguslikule ebaselgusele, millele viitas ka õiguskantsler. Vastuseis on poliitika- ja protseduuripõhine, mitte isiklik.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tänab keskkonnakomisjoni esimeest mõistliku ettepaneku eest lugemine katkestada, näidates avatust koostööle protseduurilistes küsimustes. Ta kutsub kolleege üles esitama täiendavaid muudatusettepanekuid, et tagada eelnõu kvaliteet. See viitab soovile saavutada parim võimalik seadus läbi kolleegide kaasamise.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja üldistel planeerimisnormidel, mis puudutavad müra reguleerimist ja vara soetamist Eestis. Puuduvad viited konkreetsetele regioonidele, tööstusharudele või kohalikele projektidele.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud regulatsiooniga, rõhutades vajadust kohustada arendajaid ette nägema kompensatsioonimehhanisme (nt klaasimine, müratõkked) mürarikastes piirkondades. See viitab tarbijakaitse ja riskiennetuse eelistamisele planeerimisel, isegi kui see seab arendajatele lisakohustusi.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletav sotsiaalne teema on elukeskkonna kvaliteet ja varaomanike kaitse mürasaaste eest, mis mõjutab inimeste elu kodudes, rõdudel ja terrassidel. Rõhk on pandud sellele, et inimesed ei peaks tegelema probleemidega tagantjärele pärast vara soetamist, rõhutades ennetavat lähenemist.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Atmosfääriõhu kaitse seaduse muutmise eelnõul (393 SE), keskendudes müra reguleerimise detailidele ja õigusnormide tasandile. Kõneleja on muudatusettepanekute algataja ja toetab seaduse tasandil reguleerimist, et vältida oluliste detailide delegeerimist ministri määruse tasandile.

3 Analüüsitud kõnesid