Päevakorra profiil: Priit Sibul

Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõu (651 SE) esimene lugemine

2025-06-02

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on suunatud lisaeelarve kulutuste ajastuse ja põhjendatuse kahtluse alla seadmisele. Kõneleja leiab, et kui lisaraha on vaja, peaks see minema riigikaitsesse, kuid küsib, miks praeguseid kulutusi ei saa lükata järgmise aasta eelarvesse. Kriitika on suunatud valitsuse fiskaalsele juhtimisele ja prioriteetide seadmisele, eelistades riigikaitset teistele kulutustele. Fookus on eelkõige poliitika ja tulemuslikkuse hindamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles detailset asjatundlikkust eelarvemenetluse ja rahaliste ümbertõstmiste osas, viidates täpselt seletuskirja lehekülgedele ja eelnevatele eelarvearuteludele. Eelkõige on fookuses Kultuuriministeeriumi haldusala eelarvemuudatused, sealhulgas kasutamata vahendite ülekandmine ja arendusvahendite tõstmine remonttöödeks. Samuti on teadmised riigikaitse hangete piirangutest seoses tehaste võimekusega.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, protseduuriline ja küsimustele orienteeritud, pöördudes otse ministri poole. Kõneleja kasutab loogilisi argumente, seades kahtluse alla kulutuste ajastuse ja nõudes detailset selgitust eelarvemuudatuste kohta. Toon on mõõdukalt kriitiline ja otsib eelkõige selgust keerulistes eelarvepunktides.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne oluliste seaduseelnõude (lisaeelarve) esimesel lugemisel, esitades sisulisi küsimusi. Muster näitab järjepidevat osalemist eelarvemenetlustes, viidates varasematele aruteludele käesoleva aasta eelarve menetlemise ajal.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsuse/ministri eelarvepoliitika vastu, kritiseerides eelkõige lisaeelarve koostamise protseduuri ja ajastust. Kriitika on sisuline ja poliitikapõhine, seades kahtluse alla kulutuste prioriteedid ning nõudes selgitusi eelarvemuudatuste tehniliste detailide kohta.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on formaalne ja nõudlik, paludes ministrilt abi keeruliste eelarvemuudatuste mõistmisel ja viidates ministri varasemale lubadusele saadikuid aidata. Puuduvad viited erakondadeülesele koostööle, fookus on täidesaatva võimu vastutusele seadmisel selgituste andmise kaudu.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Esineja näitab üles konkreetset regionaalset fookust, tuues korduvalt päevakorda Põlva lasketiiru küsimuse seoses Kultuuriministeeriumi haldusala remonditöödega. See viitab huvile konkreetsete kohalike või piirkondlike infrastruktuuriprojektide vastu.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad fiskaalset ettevaatlikkust ja eelistust stabiilsele eelarveplaneerimisele, küsides, miks ei saa kulutusi järgmisesse eelarvesse lükata. Riigikaitse kulutusi peetakse esmatähtsaks, kui lisaeelarve on vältimatu, mis viitab prioriteedile julgeolekule majandusliku ebakindluse kontekstis.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsete teemade osas on fookus Kultuuriministeeriumi haldusala eelarvel, mis puudutab muuhulgas remonttöid ja arendustegevust. Spetsiifilised seisukohad laiemates sotsiaalpoliitilistes küsimustes (nt haridus, immigratsioon) puuduvad.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on täielikult Riigi 2025. aasta lisaeelarve seaduse eelnõul (651 SE). Kõneleja tegutseb eelnõu kriitilise kontrollijana, keskendudes eelarve tehnilistele detailidele, vahendite ümbertõstmisele ja riigikaitse rahastamise prioriteetidele.

2 Analüüsitud kõnesid