Päevakorra profiil: Priit Sibul

Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest

2025-05-15

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on kriitiline ja tulemuspõhine, keskendudes haridusministri tegevuse ebaefektiivsusele kahe aasta jooksul ning süsteemi lahendamata probleemidele. Kõige teravam vastuseis on suunatud konkreetsele haridussüsteemi eksperimendile (põhikooli eksamite aja muutus), mida peetakse segadust tekitavaks ja mille eesmärki küsitakse. Poliitika raamimine on suunatud valitsuse tegevuse hindamisele ja konkreetsete poliitiliste otsuste kritiseerimisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab spetsiifilist teadmist hariduskorralduse valdkonnas, eriti seoses põhikooli lõpueksamite ajastamise ja selle mõjuga õppetöö jätkumisele. Ta viitab otseselt praktilistele tagajärgedele, nagu õpilaste motivatsiooni langus ja ekskursioonide toimumine ajal, mil täiemahuline õpe peaks jätkuma.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline ja küsitlev, alustades viisakast pöördumisest, kuid liikudes kiiresti ministri tegevuse kahtluse alla seadmisele. Kasutatakse loogilist argumentatsiooni, rõhutades poliitika (eksamiperioodi muutus) tekitatud segadust ja küsides selle eksperimendi konkreetset eesmärki.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Haridus- ja Teadusministrile, kritiseerides tema kahe aasta pikkust tegevust ja süsteemi puudujääke. Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, eriti seoses arusaamatu eksamiperioodi muutusega, mis on tekitanud rohkem segadust.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja üldistel süsteemsetel muudatustel (põhikooli eksamid), puuduvad viited regionaalsetele või kohalikele projektidele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridussüsteemi efektiivsus ja õpilaste motivatsioon põhikooli lõpetamisel. Kõneleja kritiseerib poliitilist eksperimenti, mis on tekitanud segadust ja raskendanud täiemahulist õpet, viidates madalale motivatsioonile pärast eksamiperioodi läbimist.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on olemasolevate poliitikate ja eksperimentide (põhikooli eksamite aja muutus) kriitilisel hindamisel ja ministri tegevuse kontrollimisel seoses strateegia "Eesti 2035" elluviimisega. Tegemist on pigem poliitika elluviimise kontrolli kui uue seadusandluse algatamisega.

1 Analüüsitud kõnesid