Päevakorra profiil: Priit Sibul

Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõu (736 SE) esimene lugemine

2025-10-13

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud riigieelarve läbipaistvusele ja fiskaalsele distsipliinile. Kõneleja kritiseerib valitsuse otsust hoida teadaolevaid püsikulusid (nt Eesti Raudtee dotatsioon) reservis, mitte RES-is planeerituna, seades kahtluse alla selle eesmärgi. Ta kritiseerib ka eelarvereeglite muutmist täiendava laenu võtmiseks ja valimislubaduste täitmiseks, pidades olukorda keeruliseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib tugevat asjatundlikkust riigieelarve tehnilistes detailides, kasutades termineid nagu RES, dotatsioon ja defitsiidi arvestus. Ta viitab konkreetsetele summadele (40–50 miljonit Eesti Raudtee dotatsiooni) ning prognoosimata kuludele (umbes 150 miljonit Kliimaministeeriumile). Ekspertiis on keskendunud kulude prognoosimise metoodikale ja reservide kasutamise korrektsusele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja küsitlev, suunatud otse ministrile tehniliste vastuste saamiseks. Toon on kriitiline, kuid mitte emotsionaalne, keskendudes eelarveprotseduuride ja finantsotsuste mõistlikkuse hindamisele. Ta kasutab loogilist apelli, seades kahtluse alla valitsuse tegevuse pikaajalise mõistlikkuse.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne riigieelarve menetluse esimesel lugemisel, esitades korduvaid küsimusi samal teemal (reservid vs. kulurea kajastamine). Ta viitab osalemisele Majanduskomisjoni aruteludel, mis näitab tema aktiivsust komisjonitöös ja eelarveprotsessi jälgimisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja on selgelt opositsioonilises rollis, kritiseerides valitsuse eelarvejuhtimise meetodeid, eriti seoses laenuvõtmise ja tulumaksumuudatustega valimislubaduste täitmiseks. Kriitika on protseduuriline ja poliitikapõhine, võrreldes praegust tegevust varasemate valitsuste möödalaskmistega ja ennustades tulevast kriitikat.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on küsitlev ja nõudlik, suunatud otse ministrile tehniliste vastuste saamiseks eelarveprotseduuride kohta. Puuduvad viited koostööle teiste erakondade või kolleegidega, keskendudes valitsuse tegevuse teravale kontrollile.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on puhtalt riiklikel teemadel, eriti riigieelarve strateegial ja suure infrastruktuuri (Eesti Raudtee dotatsioon) rahastamisel. Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele või piirkondlikele projektidele.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad fiskaalset läbipaistvust ja eelarve planeerimise korrektsust, kritiseerides teadaolevate kulude paigutamist reservidesse. Ta seab kahtluse alla täiendava laenu võtmise ja tulumaksumuudatuste tegemise mõistlikkuse valimislubaduste täitmiseks, viidates murele pikaajalise finantsstabiilsuse pärast.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ebapiisavad andmed

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigieelarve seaduse ja riigieelarve seaduse muutmise seaduse muutmise seaduse eelnõul (736 SE). Kõneleja tegutseb eelnõu kriitilise kontrollijana, keskendudes eelarvetehnilistele küsimustele ja kulude kajastamise korrektsusele, eriti reservide kasutamise osas.

2 Analüüsitud kõnesid