Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder
XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
2025-09-17
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on eestikeelsele haridusele ülemineku vankumatu toetamine, nõudes valitsuselt järelevalvet ja kohalike omavalitsuste survestamist protsessi tagasipööramise vältimiseks. Ta rõhutab, et eestikeelsele haridusele üleminekul alternatiivi ei ole. Samuti tõstatab ta küsimuse, kas riik suudab tagada ressursid ja õpetajad, et täita seadusest tulenevat kohustust pakkuda Ukraina põgenikele emakeele ja kultuuri õpet. Poliitiline raamistik on selgelt poliitika rakendamisele ja väärtustele orienteeritud.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust haridusseaduse ja selle rakendamise osas, viidates konkreetsetele paragrahvidele, mis reguleerivad emakeele ja kultuuri õpetamist põhihariduses (vähemalt kümme sama emakeelega õpilase vanemat). Eriti rõhutatakse ressursside ja kvalifitseeritud õpetajate leidmise keerukust kohalikes omavalitsustes. Lisaks demonstreerib ta teadlikkust Riigikogu istungisaali protseduuridest ja tehnilistest anomaaliatest.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on valdavalt formaalne ja küsimusi esitatakse loogiliselt, nõudes valitsuselt selget tegevuskava ja ressursside tagamist. Ta kasutab retoorilist võtet, nõustudes peaministriga, et infotunnis on küsimuste kvaliteet parem kui vastuste kvaliteet, vihjates kriitikale valitsuse suunas. Lisaks esitab ta protseduurilise ja iroonilise küsimuse telepaatiliste nähtuste kohta Riigikogu saalis.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster piirdub Riigikogu istungjärgul Infotunnis osalemisega, kus esitatakse nii sisulisi poliitikaküsimusi kui ka protseduurilisi tähelepanekuid saali töökorralduse kohta. Konkreetseid viiteid muudele sündmustele või kohtumistele esitatud kõnedes ei ole.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsene vastuseis on suunatud Narva juhtpoliitiku Jaan Tootsi seisukohale, kes soovib eestikeelsele haridusele ülemineku lõpetada, nimetades seda äpardunud eksperimendiks. Kaudselt kritiseerib ta ka valitsust (ministrit) ebapiisava järelevalve ja ressursside tagamise eest haridussüsteemi üleminekul. Lisaks kritiseerib ta valitsuse vastuste kvaliteeti.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal, kuid probleeme illustreeritakse konkreetsete regionaalsete näidete kaudu. Mainitakse Narvat poliitilise vastuseisu kontekstis ja Viljandit Ukraina põgenike hariduse korraldamise keerukuse näitena, rõhutades kohalike omavalitsuste (KOV) rolli ja koormust.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on eestikeelsele haridusele üleminek, mida käsitletakse vältimatu riikliku prioriteedina. Teine oluline sotsiaalne küsimus on Ukraina põgenike hariduslik integratsioon, kus tuleb lahendada vastuolu eesti keele õppe ressursside ja seadusest tuleneva emakeele õppe kohustuse vahel. Rõhutatakse vajadust tagada riiklikud ressursid sotsiaalsete kohustuste täitmiseks.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on olemasoleva eestikeelsele haridusele ülemineku seaduse range järelevalve ja täitmise tagamine. Samuti tõstatatakse küsimus seaduse muutmise vajalikkusest, mis puudutab emakeele ja kultuuri õpetamise kohustust põgenike puhul, kuna praegune seadus tekitab kohalikele omavalitsustele lahendamatuid ressursiprobleeme.
2 Analüüsitud kõnesid