Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund

2024-12-18

Poliitiline positsioon
Kõneleja seisab tugevalt vastu valitsuse regionaalpoliitikale, eriti nelja "oblasti" loomisele, nimetades seda tsentraliseerimiseks ja "rumaluseks ruudus". Ta toetab kindlalt rohujuure tasandi spordiorganisatsioonide (Jõud, Koolispordi Liit) riiklikku rahastamist ja nõuab varasema koalitsioonileppe alusel alustatud regionaalsete jalgpallihallide projekti lõpuleviimist igas maakonnas. Tema poliitiline raamistik on tugevalt suunatud bürokraatia vähendamisele ja regionaalse otsustusõiguse säilitamisele.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi regionaalhaldusest ja ettevõtluse arendamisest, korrigeerides ministri arusaama arenduskeskuste maakondlikust olemusest ja ülesannetest. Samuti on tal autoriteetne positsioon spordivaldkonnas, esinedes spordiliidu Jõud presidendina ning omades detailset teavet spordi rahastamise poliitika ja regionaalsete spordirajatiste arendamise kohta. Ta kasutab konkreetseid näiteid ebaloogilistest regionaalsetest piiridest (Kesk-Eesti piirkond) ja infrastruktuuri arengust (Paide jalgpallihall).

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja retooriline stiil on väga kriitiline ja kohati terav, kasutades tugevaid väljendeid nagu "rumalus ruudus" ja "täielik rumalus". Ta esitab oma seisukohti loogiliste argumentide ja faktidega (nt arenduskeskuste asukoht), kuid teeb seda emotsionaalse veendumusega, nõudes ministrilt tõese informatsiooni esitamist. Toon on valdavalt vastanduv ja süüdistav, eriti regionaalpoliitika teemal.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivselt seotud regionaalsete spordiprojektidega, mainides oma osalemist Paide jalgpallihalli avamisel ja ministeeriumi nimel tunnustuse vastuvõtmist. Ta kasutab Riigikogu infotundi platvormina, et esitada informatiivseid küsimusi ja nõuda valitsuselt poliitika ümbervaatamist.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitika sihtmärgid on Kultuuriministeerium (sporditoetuste kärpimise eest) ja valitsus tervikuna (tsentraliseeriva regionaalreformi eest). Kriitika on poliitika- ja protseduuripõhine, süüdistades valitsust bürokraatia suurendamises ja ebaloogiliste otsuste tegemises. Kõneleja esitab otsese väljakutse, küsides, kas õigem ei oleks ministrit vahetada, kui raha maapiirkondadesse ei jõua.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab varasemale edukale koalitsioonikoostööle (2019. aasta Isamaa, EKRE, Keskerakond) regionaalsete spordihallide projekti käivitamisel, rõhutades kokkulepete täitmise tähtsust. Praeguses kontekstis tegutseb ta tugeva opositsionäärina, kes kontrollib ja kritiseerib valitsuse tegevust.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt maakondlikul tasandil, vastandudes uutele kunstlikele ja ebaloogilistele regionaalsetele piirkondadele ("oblastitele"). Ta rõhutab maakondade arenduskeskuste ja kohalike omavalitsuste otsustusõiguse tähtsust ning nõuab regionaalse spordi infrastruktuuri (jalgpallihallid igas maakonnas) arendamise lõpuleviimist.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on vastu bürokraatia suurendamisele regionaalpoliitikas, väites, et ettevõtlustoetuste maapiirkondadesse jõudmine sõltub valitsuse poliitilisest tahtest, mitte uute ametnike palkamisest. Ta toetab olemasolevate maakondlike ettevõtluskeskuste rolli majanduse arendamisel.

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub spordi ja noorsootöö toetamisele, kritiseerides riiklike toetuste äravõtmist koolispordi liidult ja spordiliidult Jõud. Ta rõhutab nende organisatsioonide jätkuvat olulisust ja tegevust noorte ning harrastajate spordivõistluste korraldamisel.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja fookus on valitsuse poliitiliste otsuste ja varasemate kokkulepete täitmise jälgimisel, eriti regionaalsete investeeringute ja spordi rahastamise osas. Ta tegutseb poliitika vastasena, kes nõuab Kultuuriministeeriumi rahastamispoliitika ümbervaatamist ja regionaalreformi tsentraliseerivate elementide tagasivõtmist.

4 Analüüsitud kõnesid