Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-09-09

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt Haridusministeeriumi vastutuse nõudmisele riigigümnaasiumide ühiskatsete ebaõnnestumise eest. Kõneleja kritiseerib valitsuse suutmatust vastutust selgelt määratleda ja tajuda, rõhutades, et tegemist on noorte inimeste tulevikku puudutava ebaõiglase olukorraga. Positsioon on tugevalt tulemuspõhine, nõudes konkreetset selgitust, milles vastutus väljendub.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika ja haldusküsimuste vallas, keskendudes riigigümnaasiumide sisseastumiskatsete korralduslikele puudujääkidele. Eriti rõhutatakse, kuidas ebaõnnestumine mõjutas ebasoodsamas olukorras olevaid õpilasi, kes nägid katsetes täiendavat võimalust. Ekspertiis seisneb protsessi mõistmises ja selle sotsiaalse mõju hindamises.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on nõudlik ja korduv, keskendudes konkreetsete vastuste väljapressimisele vastutuse sisu kohta. Kasutatakse nii loogilist argumentatsiooni (nõudes vastutuse sisu kirjeldamist) kui ka emotsionaalset apelli, rõhutades olukorra ebaõiglust noorte inimeste tuleviku suhtes. Toon on formaalne, kuid kriitiline ja püsiv.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridusministeeriumi ja ministri vastu, heites ette halduslikku ebaõnnestumist ja vastutuse eiramist ühiskatsete fiasko eest. Kriitika on intensiivne ja keskendub protseduurilisele ebaõiglusele, mis mõjutas otseselt noori. Vastase seisukohta (et kõigil oli varuplaan) peetakse ülekohtuse tagajärje eiramiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul hariduspoliitikal ja selle rakendamisel (riigigümnaasiumide ühiskatsed), puuduvad viited konkreetsetele piirkondlikele probleemidele või kogukondadele.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub hariduse kättesaadavuse ja sotsiaalse õigluse küsimustele, kaitstes noorte inimeste õigust ausale sisseastumiskatsele. Rõhutatakse, et ebaõnnestumine oli ülekohtune just nende õpilaste suhtes, kellel polnud häid hindeid ja kes vajasid täiendavat võimalust oma tuleviku kindlustamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on täitevvõimu vastutusele võtmisel ja haldusvigade parandamisel, mitte konkreetsete seaduseelnõude algatamisel või toetamisel. Eesmärk on tagada olemasoleva poliitika õiglane ja korrektne rakendamine.

1 Analüüsitud kõnesid