Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

2024-07-29

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt Riigikogu töökorralduse ja protseduurilise aususe tagamisele. Kõneleja kritiseerib juhatuse tegevust, rõhutades, et seaduse erinev tõlgendamine ja praktika on märk parlamendikultuuri käest minemisest. Seisukoht on selgelt suunatud parlamendi sisekorra ühtlustamisele ja on tugevalt tulemuspõhine (performance-driven).

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles autoriteetset teadmist Riigikogu kodukorra ja töökorra seaduse (KTS) alal, tsiteerides täpselt § 83 ning viidates kommenteeritud väljaandele. Ekspertiis on keskendunud protseduuriliste küsimuste juriidilisele tõlgendamisele, eriti vaheaegade võtmise õiguse osas alatise komisjoni aseesimehe poolt.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on otsekohene ja kriitiline, sisaldades nii formaalset juriidilist argumentatsiooni (viited paragrahvidele) kui ka isiklikku, sarkastilist nooti (kommentaar Riigikogu esimehe nõuniku kohta). Toon on nõudlik ja rõhutab vajadust korra järele, kasutades loogilist apelli seaduse teksti kaudu.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab aktiivset osalemist erakorralisel istungjärgul, keskendudes protseduurilistele küsimustele ja juhatuse tegevuse jälgimisele. Kõneleja sekkub istungi juhtimisse, nõudes kohest selgitust ja parandamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Riigikogu juhatuse ja istungi juhataja vastu, keda süüdistatakse seaduse erinevas tõlgendamises ja parlamendikultuuri käest laskmises. Kriitika on protseduuriline ja intensiivne, nõudes juhatuselt ühtse praktika kehtestamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud olemasolevate Riigikogu kodukorra reeglite rangele ja ühtsele rakendamisele. Prioriteediks on seaduse (KTS § 83) tõlgendamise selgeks tegemine juhatuse tasandil, mitte uute eelnõude algatamine.

2 Analüüsitud kõnesid