Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-03-19
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub Riigikogu rolli tugevdamisele hariduse rahastamise ja õpetajate palgaläbirääkimiste toetamisel. Esineja rõhutab, et parlamendi jõud peab seisma valitsuse taga, et tagada hilisem seadusemuudatuste ja eelarve heakskiitmine. Väljendatakse skepsist koalitsioonisaadikute toetuse osas käsitletavale otsuse eelnõule, keskendudes protseduurilisele ja tulemuspõhisele raamistikule.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika rahastamise ja Riigikogu menetlusprotsesside osas, viidates spetsiifiliselt õpetajate palkadele, koolivõrgule ja riigieelarve menetlemisele. Rõhutatakse, et kokkulepete saavutamine eeldab parlamendipoolseid seadusemuudatusi ja eelarve heakskiitmist. Märgitakse ära detailne teadmine läbirääkimiste ajakavast (lõpetamine mais, allkirjastamine sügisel).
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on analüütiline, formaalne ja küsitlev, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele argumentidele. Esineja väljendab muret võimaliku "mängurlusega" tegelemise pärast, mis viitab kahtlusele valitsuse siiruses või võimes kokkuleppeid täita. Toon on pigem hoiatav ja nõudlik, rõhutades parlamendi vastutust.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisavalt andmeid.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud koalitsiooni võimaliku toetuse puudumise ja haridusministri läbirääkimiste protseduuriliste riskide vastu. Väljendatakse muret, et kokkuleppeid ei pruugita allkirjastada, kui koalitsiooni sees raha ei leita, viidates "mängurluse" ohule. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse ebakindlusele ja protseduurilisele läbipaistmatusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Esineja rõhutab vajadust parlamendi ja valitsuse koostöö järele, et anda läbirääkimistele vajalik poliitiline ja eelarveline toetus. Koostöö nõue on esitatud kriitilisel toonil, seades kahtluse alla valitsuse võime kokkuleppeid saavutada ilma parlamendi tugeva toetuseta.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes hariduse rahastamist, õpetajate palkasid ja koolivõrku laiemalt, ilma spetsiifilist piirkondlikku rõhuasetust mainimata.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on seotud riigieelarve menetlemise ja rahastamise tagamisega, rõhutades vajadust leida raha hariduskokkulepete täitmiseks. Esineja muretseb fiskaalse distsipliini puudumise või koalitsiooni suutmatuse pärast vajalikke vahendeid leida, mis ohustab kokkulepete allkirjastamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, keskendudes õpetajate palkadele, koolivõrgu korrastamisele ja hariduse rahastamise laiemale süsteemile. Rõhuasetus on sotsiaalse valdkonna finantsstabiilsuse tagamisel seadusandlike vahenditega.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on otsuse eelnõu toetamisel, mis rõhutab parlamendi rolli haridusläbirääkimistes, ning hilisemate seadusemuudatuste ja riigieelarve heakskiitmise tagamisel vastavalt kokkulepetele. Esineja on protseduuriline toetaja, kes rõhutab parlamendi sekkumise vajadust.
1 Analüüsitud kõnesid