Istungi profiil: Helir-Valdor Seeder
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
2025-09-04
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev opositsioon, keskendudes Riigikogu töökorra ja õigusriigi põhimõtete kaitsmisele valitsuse ja juhatuse "omavoli" vastu. Rõhutatakse Isamaa seisukohtade kokkulangemist Eesti rahva ja riigi huvidega, seades esiplaanile sisejulgeoleku (Vene kodanike hääleõigus) ja valitsuse maksupoliitika (automaks) kriitika. Poliitiline raamistik on tugevalt väärtuspõhine (õigusriik) ja tulemuspõhine (valitsuse tegevuse ebaefektiivsus ja seadusevastasus).
68 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrgeim asjatundlikkus on Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning põhiseaduse tõlgendamises, tsiteerides pidevalt paragrahve ja viidates Riigikohtu praktikale. Kasutab juriidilisi termineid ja tugineb õigus- ja analüüsiosakonna seisukohtadele, eriti vaidlustes juhatusega arupärimiste ja eelnõude menetlemise üle. Samuti näitab detailsust kodakondsuse ja kohalike valimiste seaduste muutmise vajaduse selgitamisel.
68 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on valdavalt võitlev, tungiv ja formaalne, eriti Riigikogu juhatuse poole pöördudes, süüdistades neid seaduse "räiges rikkumises" ja "võimu kuritarvitamises". Apelleerib tugevalt loogikale ja õigusaktidele, nõudes selgeid viiteid seadustele ja selgitusi. Väljendab nördimust ja "piinlikkust" seadusloome kvaliteedi üle, kuid säilitab juriidilise argumentatsiooni fookuse.
68 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Väga aktiivne Riigikogu istungitel, esitades korduvalt protseduurilisi küsimusi ja ettepanekuid päevakorra muutmiseks, sageli istungi alguses. Esindab Isamaa fraktsiooni mitmete seaduseelnõude ja arupärimiste üleandmisel, keskendudes valitsuse ja juhatuse tegevuse pidevale kontrollile. Tegeleb aktiivselt obstruktsiooniga, tehes ettepanekuid päevakorrapunktide väljavõtmiseks.
68 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Riigikogu juhatus ja valitsuskoalitsioon. Kriitika on suunatud peamiselt protseduuriliste rikkumiste (muudatusettepanekute kokkusidumine, 51 hääle nõue) ja valitsuse maksupoliitika vastu. Süüdistab juhatust hoolsuskohustuse täitmata jätmises ja Riigikogu sisulise töö surmamises, väites, et juhatus "poeb komisjoni selja taha".
68 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö toimub fraktsiooni siseselt ja teiste opositsioonisaadikutega, näiteks põhiseaduse muutmise algatamisel (28 saadikut erinevatest fraktsioonidest). Püüab leida parteideülest toetust julgeoleku- ja ajaloolistel teemadel (Suurpõgenemise lipupäev). Suhtlus juhatusega on aga jäik ja nõudlik, rõhutades seadustest kinnipidamist ja vältides kompromisse õigusriigi küsimustes.
68 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Põhirõhk on riiklikel ja parlamentaarsetel teemadel. Regionaalne fookus ilmneb kriitikas regionaalministri plaanide suhtes luua kunstlikke regioone (oblastid), kaitstes maakondlikke ja kohaliku omavalitsuse struktuure tsentraliseeritud võimu eest. Konkreetseid kohalikke projekte või kogukondi ei rõhutata, välja arvatud regionaalministri arupärimise kontekstis.
68 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt maksutõusude vastased, eriti mootorsõidukimaksu osas, mille kehtetuks tunnistamist taotletakse. Kritiseerib valitsust pöörase inflatsiooni ja majanduskriisi ajal maksude massilise tõstmise eest. Rõhutab seadusloome kvaliteeti ja õiguspärasust, mitte konveiermeetodil seaduste vastuvõtmist.
68 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimustes domineerib julgeolekufookus: nõutakse Vene ja Valgevene kodanike hääleõiguse äravõtmist kohalikel valimistel ning kodakondsuse saamiseks B2 keeleoskuse taset B1 asemel. Algatab seadusemuudatusi, et korduvalt tahtlikke kuritegusid sooritanud isikutele Eesti kodakondsust ei antaks. Rõhutab ühise inforuumi ja riigikeele oskuse tähtsust.
68 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik prioriteet on Riigikogu töökorra ja põhiseaduse muutmine julgeoleku tagamiseks (hääleõigus kolmandate riikide kodanikele). Algatab seaduseelnõusid kodakondsuse karmistamiseks ja automaksu kehtetuks tunnistamiseks. On aktiivne opositsiooniline algataja ja vastane valitsuse eelnõude menetlemisel, keskendudes menetluslike puuduste esiletoomisele ja lugemiste katkestamise ettepanekutele.
68 Analüüsitud kõnesid