Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele õpetajate töötingimuste parandamiseks" eelnõu (373 OE) esimene lugemine

2024-03-19

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt suunatud õpetajate töötingimuste parandamisele ja hariduse rahastamise kindlustamisele, toetades vastavat Riigikogu otsuse eelnõu. Kõneleja rõhutab parlamendi rolli valitsuse survestamisel ja toetamisel, et tagada kokkulepete hilisem täitmine, mis viitab tulemuspõhisele lähenemisele. Väljendatakse kahtlust koalitsiooni suutlikkuses leida vajalik raha ja allkirjastada kokkulepe sügisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduse rahastamise, õpetajate palgaläbirääkimiste ja riigieelarve menetlemise protseduurilistes küsimustes. Eriti rõhutatakse seoste mõistmist ministri läbirääkimiste ja parlamendipoolse seaduste ning eelarve heakskiitmise vahel. Kasutatakse tehnilisi termineid nagu "riigieelarve menetlemine" ja "seadusemuudatused".

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, analüütiline ja murelik, keskendudes loogilistele ja protseduurilistele argumentidele. Kasutatakse teravat väljendit "mängurlusega" seoses valitsuse ajakavaga, mis viitab ebakindlusele ja võimalikule poliitilisele riskile. Kõne on struktureeritud detailse, mitmepoolse küsimusena ettekandjale.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt Riigikogu istungil, esitades küsimusi otsuse eelnõu esimesel lugemisel. Tegevusmuster näitab fookust seadusandlikule protsessile ja valitsuse tegevuse jälgimisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniline hoiak on suunatud koalitsiooni ja haridusministri tegevuse vastu, kritiseerides läbirääkimiste ajakava ja potentsiaalset ebakindlust kokkulepete allkirjastamisel. Kriitika on protseduuriline ja poliitiline, viidates ohule, et kokkulepet ei pruugita allkirjastada koalitsiooni sisese raha leidmise ebaõnnestumise tõttu.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab vajadusele parlamendi laiapõhjalise toetuse järele ("parlamendi jõud peaks olema praegu valitsuse taga"), et anda valitsusele läbirääkimistel tugevam positsioon. See viitab soovile saavutada haridusküsimustes parlamendipoolne ühine seisukoht, hoolimata koalitsiooni eeldatavast vastuseisust konkreetsele eelnõule.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid pole piisavalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riigieelarve kaudu hariduse rahastamise kindlustamisele ja õpetajate palgaküsimuste lahendamisele. Rõhutatakse vajadust tagada kokkulepete täitmiseks vajalikud rahalised vahendid ja vältida olukorda, kus raha puudumise tõttu kokkulepped tühistatakse.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhuasetusega õpetajate töötingimuste parandamisele ja palgaküsimustele. Haridust käsitletakse kui kriitilist valdkonda, mis nõuab parlamendi tugevat sekkumist ja rahalist kindlustatust.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud Riigikogu otsuse eelnõu 373 OE toetamisele, mille eesmärk on parandada õpetajate töötingimusi. Samuti rõhutatakse vajadust tagada, et valitsuse kokkulepped jõustuksid hilisema seadusemuudatuste ja riigieelarve heakskiitmise kaudu, tegutsedes protseduurilise järelevalvajana.

1 Analüüsitud kõnesid