Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) esimene lugemine
2024-02-14
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu vastane, käsitledes seda osana valitsuse laiemast "maksusõjast" rahva vastu majanduskriisi kontekstis. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades ebaõiglust, regionaalset ebavõrdsust ja vajaduspõhise lähenemise eiramist. Isamaa fraktsioon teeb ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.
5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust maksustamise õigusliku külje (tagasiulatuvus) ja regionaalsete mõjude osas, tuues esile hajaasustuse spetsiifilised transpordivajadused. Samuti käsitletakse detailseid erandeid, nagu hooajalised sõidukid (ATV-d, kombainid) ja kultuuriga seotud autod (võistlus- ja vanaautod). Asjatundlikkust kasutatakse eelnõu mõjuanalüüsi puudulikkuse ja ministri vastuste ebaadekvaatsuse rõhutamiseks.
5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitluslik, kriitiline ja tungiv, kasutades tugevaid emotsionaalseid väljendeid, nagu "maksusõda omaenda rahva vastu" ja "kohutavalt ebaõiglane". Loogilised argumendid (regionaalne ebavõrdsus, tagasiulatuvus) on põimitud terava kriitikaga valitsuse ja ministri (keda nimetatakse "tankistiks") suunal. Lisaks sisule pööratakse tähelepanu ka protseduurilistele kaebustele (ei kuule, minister ei ole puldis).
5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid on seotud konkreetse seadusandliku arutelu (eelnõu esimene lugemine) ja protseduuriliste küsimustega, nagu kaebused saali töökorralduse, auditooriumi ja ministri asukoha kohta. Kõneleja on aktiivne küsija ja kriitik, kes esitab nii sisulisi kui ka õiguslikke küsimusi.
5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Reformierakonna juhitav valitsus ja rahandusminister, keda kritiseeritakse nii ebakvaliteetse eelnõu kui ka ebaadekvaatsete vastuste eest. Kriitika on intensiivne, süüdistades valitsust maksusõjas; kompromiss on välistatud, tehes ettepaneku eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata. Eraldi kritiseeritakse Eesti 200-t valimislubaduse murdmise eest.
5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on opositsiooniline; koostööd otsitakse koalitsioonipartnerite (eriti Eesti 200) seast, kutsudes neid üles Reformierakonna survele mitte alluma ja seaduseelnõu tagasi lükkama. Puudub viide valmisolekule kompromissiks valitsusega.
5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga tugev, rõhutades ebavõrdsust linna- ja hajaasustusega piirkondade vahel. Kõneleja rõhutab, et maal on auto vältimatu vajadus, samas kui linnas (eriti Tallinnas) on võimalik autost loobuda, muutes maksu maaelanikele ebaõiglaselt koormavaks.
5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt uute maksude ja maksutõusude vastu, eriti majanduskriisi ja kõrge inflatsiooni tingimustes, nimetades seda lähenemist majanduse ravimisel ebaadekvaatseks. Eelarve korrastamise meetodite asemel soovitatakse loobuda olematu maksuküüru kaotamise jõustamisest. Rõhutatakse, et inimesed, kes kannavad transpordikulud ise (soetades auto), toetavad ühiskonda ja neid ei tohiks täiendavalt maksustada.
5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse lastega perede (eriti suurte perede, kes vajavad hajaasustuses kahte autot) ning puuetega inimeste vajaduste eiramist. Nõutakse vajaduspõhiste erisuste loomist, kritiseerides valitsuse suutmatust arvestada pere reaalse vajadusega transpordi järele.
5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) tagasi lükkamine esimesel lugemisel. Alternatiivselt nõutakse, et maks jõustuks ainult pärast seaduse jõustumist registreeritud autode suhtes, vältides tagasiulatuva maksustamise printsiipi.
5 Analüüsitud kõnesid