Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) teine lugemine
2025-02-25
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt põhiseaduse muutmist, et piirata kohaliku omavalitsuse valimisõigus ainult Eesti kodanikele (lisaks EL kodanikele), pidades määratlemata kodakondsusega isikute õiguse sätestamist rumaluseks ja julgeolekuriskiks. Ta kritiseerib teravalt koalitsiooni ettepanekut, mis põhineb agressorriigi määratlusel, kuna see on ebakorrektne ja kahjustab Eesti mainet liitlaste hulgas. Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades julgeolekut ja õigusruumi selgust.
7 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust põhiseadusõiguse, julgeolekuküsimuste ja rahvusvahelise õiguse (EL õigus, Lissaboni leping) valdkonnas. Ta viitab julgeolekuasutuste raportile ja põhiseaduse autorite (Jüri Adams) seisukohtadele, rõhutades juriidilist ebaselgust tunnustamata riikide kodanike ja määratlemata kodakondsusega isikute käsitlemisel. Ta kasutab statistikat Vene kodakondsuse omandanud ja määratlemata kodakondsusega isikute arvu kohta.
7 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on tõsine, tungiv ja argumenteeritud, rõhutades vajadust pikaajalise ja mõistliku lahenduse järele. Ta kasutab tugevaid hinnanguid ("rumalus", "otsene vale") vastaspoolt kritiseerides, eriti seoses julgeolekuohtude eitamisega. Apellatsioonid on suunatud nii loogikale (õigusruumi selgus) kui ka südametunnistusele, kutsudes kolleege üles hääletama parteidistsipliinist sõltumata.
7 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu teisel lugemisel, esitades küsimusi ettekandjale, pidades pikema kõne (paludes 8+8 minutit) ja paludes hääletada kahe muudatusettepaneku üle. Ta viitab varasemale osalemisele komisjoni istungitel, kus arutati ekspertide seisukohti.
7 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud koalitsioonisaadikute ebamõistliku muudatusettepaneku ja selle põhjenduste vastu, mis tekitaksid rahvusvahelisi probleeme, jagades liitlasi (NATO vs kolmandad riigid). Eriti terav on kriitika Keskerakonna liikmete suunas, keda süüdistatakse julgeolekuasutuste raporti eiramisel põhineva desinformatsiooni levitamises.
7 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja kutsub üles parteideülesele koostööle ja konsensusele põhiseaduse muutmiseks, rõhutades, et muudatus eeldab koalitsiooniülest tulemust. Ta apelleerib individuaalsele südametunnistusele ja toetab 23 Riigikogu liikme esitatud lihtsat muudatusettepanekut, mis piiraks valimisõiguse Eesti kodanikega.
7 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti julgeolek, põhiseaduse muutmine) ja rahvusvahelistel suhetel, eriti seoses agressorriikide (Venemaa, Põhja-Korea) ja liitlasriikide (NATO, Šveits, Jaapan) kodanike staatusega. Konkreetne regionaalne või kohalik rõhuasetus puudub, välja arvatud viited võimu teostamisele Eesti pealinnas ja teistes omavalitsustes.
7 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
7 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja käsitleb sotsiaalküsimustena integratsiooni ebaõnnestumist ja rännet, märkides, et määratlemata kodakondsusega isikute arv ei ole vähenenud ning uue rühmana lisanduvad põgenikud. Ta seab esikohale riigi julgeoleku, kritiseerides olukorda, kus agressorriigi kodanikud ja määratlemata kodakondsusega isikud saavad poliitilist võimu formeerida.
7 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on põhiseaduse muutmise seaduse eelnõul (536 SE), mis puudutab kohaliku omavalitsuse volikogu valimisõigust. Kõneleja on aktiivne algatatud muudatuse vastane selle keerukuse tõttu ja toetab 23 Riigikogu liikme esitatud lihtsat muudatusettepanekut, mis jätaks valimisõiguse ainult Eesti kodanikele.
7 Analüüsitud kõnesid