Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder

Arupärimine Elroni piletihindade tõusu mõju kohta regionaalpoliitikale (nr 708)

2025-02-17

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev vastuseis valitsuse maksupoliitikale, eriti automaksu kehtestamisele ja tulumaksuseaduse muudatustele, mida peetakse ebaproportsionaalseks ja maapiirkondi karistavaks. Poliitiline fookus on suunatud regionaalpoliitika ja ühistranspordi korralduse ebaõiglusele, väites, et see on "pahupidi regionaalpoliitika". Seisukohad on tugevalt väärtuspõhised, rõhutades maaelanike ja lastega perede kaitset.

3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailset teadmist ühistranspordi rahastamise ja korralduse osas, tuues esile konkreetsed andmed rongiliikluse sageduse (nt 60 rongi läänesuunal vs 5 Viljandisse) ja peatuste arvu kohta. Eraldi rõhutatakse õpilasveo doteerimise keerukust ja kohalike omavalitsuste (nt Põhja-Sakala, Mulgi vald) rahalist koormust hajaasustuses. Samuti on ta kursis valitsuse reformidokumentidega ("Liikuvusreform", "Ühistranspordireform") ja nende rahastamismudelitega (reservfond vs baasrahastus).

3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on kriitiline, terav ja kohati süüdistav, eriti valitsuse maksupoliitika ja regionaalpoliitika suhtes. Kasutatakse nii loogilisi argumente (rongide kiiruse piirangud peatuste tõttu) kui ka emotsionaalset keelt, süüdistades valitsust maainimeste "hullutamises ja lollitamises" ebareaalsete lubadustega (nõudepõhine transport). Kasutatakse tugevaid numbrilisi võrdlusi (740 miljonit vs 60 miljonit) valitsuse kompromissi ebaõigluse rõhutamiseks.

3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja esineb Riigikogus arupärimise raames, kasutades seda platvormi laiemalt valitsuse maksude ja regionaalpoliitika kritiseerimiseks. Viitab varasematele teemadele (Liikuvusreform, õpilasveo ebaõiglus), mis näitab teemade järjepidevat esiletoomist.

3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja selle maksupoliitikale, eriti automaksule ja tulumaksureformile. Eraldi kritiseeritakse sotsiaaldemokraate (SDE) maksukompromissi eest, väites, et neid "tõmmati alatult alt" tehingus, mis andis kohalikele omavalitsustele vaid 60 miljonit eurot. Kriitika on poliitikapõhine ja intensiivne, seades kahtluse alla valitsuse lubaduste reaalsuse.

3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Ei ole andmeid koostöö või kompromissivalmiduse kohta; kõne keskendub valitsuse poliitika teravale kritiseerimisele ja selle ebaõigluse rõhutamisele.

3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Väga tugev regionaalne fookus, mis rõhutab ääremaade (Antsla, Põlva, Viljandi, hajaasustus) ebavõrdset kohtlemist võrreldes pealinnaga (Tallinn). Eraldi tuuakse esile Viljandimaa omavalitsused (Põhja-Sakala, Viljandi vald, Mulgi vald) ja Saaremaa eksperiment nõudepõhise transpordiga. Rõhutatakse, et regionaalpoliitika peab arvestama hajaasustuse teetingimuste ja transpordivajadustega.

3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja vastustab uusi makse (automaks) ja tulumaksureformi, mis kaotas tulumaksuvaba miinimumi, pidades neid ebaproportsionaalseks ja maapiirkondi koormavaks. Nõuab isikliku transpordi soodustamist ja kritiseerib valitsuse fiskaalset kompromissi, mis võtab maksudega 740 miljonit, kuid annab kohalike omavalitsuste tulubaasi vaid 60 miljonit.

3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendub sotsiaalsele õiglusele regionaalses kontekstis, rõhutades, et automaks karistab kõige rohkem lastega peresid ja hajaasustuses elavaid inimesi. Tõstab esile õpilaste transpordi ebaõiglase rahastamise, kus kohalikud omavalitsused peavad hajaasustuses kulusid ise katma.

3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub olemasolevate seaduste (automaks, tulumaksuseadus) ja valitsuse reformiplaanide (ühistranspordireform) kritiseerimisele. Nõuab õpilasveo liitmist riiklikult doteeritava ühistranspordivõrguga, et leevendada kohalike omavalitsuste koormust.

3 Analüüsitud kõnesid