Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teine lugemine
2024-12-05
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse algatatud eelnõu (Alusharidusseaduse eelnõu) menetlemise kvaliteedile ja läbipaistvusele. Kõneleja rõhutab vajadust kaitsta eestikeelset kasvukeskkonda lasteaedades, toetades Isamaa muudatusettepanekut, mis tuleneb otse põhiseadusest. Raamistik on tugevalt protseduuriline ja väärtuspõhine, kritiseerides ebamugavate opositsiooni ettepanekute kõrvaldamist. Ta leiab, et valitsuskoalitsioon loob ohtlikke pretsedente seadusloomes, eirates kodu- ja töökorra seadust.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi Riigikogu menetlusreeglitest (Kodu- ja töökorra seadus) ja põhiseaduslikest küsimustest, eriti võrdsuspõhiõiguse (§ 12) kontekstis. Ta viitab täpselt eelnõu paragrahvidele ja seletuskirja kommentaaridele, näidates asjatundlikkust seadusloome detailides ja alushariduse regulatsioonis. Ta suudab analüüsida Haridus- ja Teadusministeeriumi ning Kultuurikomisjoni vastuolulisi seisukohti põhiseaduse tõlgendamisel.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on teravalt kriitiline, kohati irooniline ja murelik, kirjeldades eelnõu menetlemist kui "väga loomingulist tõlgendust" ja "väga kurb[a]" olukorda. Kõneleja kasutab loogilisi apelle, rõhutades vastuolusid (nt ettekandja väidete ja ministeeriumi hinnangute vahel), kuid väljendab ka emotsionaalset pettumust seadusloome madala taseme üle. Ta kasutab korduvalt retoorilisi küsimusi, et juhtida tähelepanu menetluslikule segadusele ja põhiseadusvastase tegevuse ohule.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu istungil, esitades pikema analüütilise kõne, esitades protseduurilisi küsimusi ja tehes Isamaa saadikurühma nimel ettepaneku eelnõu teine lugemine katkestada. Ta osaleb aktiivselt muudatusettepanekute hääletamise nõudmises, rõhutades vajadust saada selgust enne edasiliikumist.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Haridus- ja Teadusministeerium, Kultuurikomisjon ja valitsuskoalitsioon, keda kritiseeritakse teravalt eelnõude ebakvaliteetse menetlemise eest. Kriitika on suunatud nii protseduurilistele rikkumistele (opositsiooni ettepanekute kõrvaldamine) kui ka vastuolulistele põhiseaduslikele tõlgendustele. Kõneleja süüdistab koalitsiooni soovis kõrvaldada ebamugavad ettepanekud ja tegelemises põhiseadusvastase tegevusega.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegutseb Isamaa saadikurühma nimel, tehes ettepaneku lugemine katkestada, mis viitab fraktsioonisisesele koostööle. Koostööd valitsuskoalitsiooniga ei otsita, vaid nõutakse selguse saamist ja eelnõu kvaliteedi parandamist, mis viitab kompromissivalmiduse puudumisele enne protseduuriliste küsimuste lahendamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes Alusharidusseaduse eelnõu mõju eestikeelsele õppekeskkonnale ja lasteaiarühmade moodustamisele. Ta viitab kohalike omavalitsuste rollile lasteaiakohtade tagamisel, kuid teema on laiaulatuslik riiklik keelepoliitika.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmed puuduvad.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on alusharidus ja keelepoliitika. Kõneleja toetab tugevalt eestikeelse kasvukeskkonna säilitamist lasteaedades, rõhutades eesti emakeelega laste õigust vastavatele rühmadele nende vajadusi ja heaolu arvestades. Ta raamib selle küsimuse Eesti riigi põhiseadusest tuleneva eesmärgina.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on Alusharidusseaduse eelnõu (419 SE) teisel lugemisel ja selle kvaliteedil. Kõneleja on opositsiooniline eelnõu praegusele vormile ja protseduurile, nõudes Isamaa muudatusettepaneku hääletamist ning tegi ettepaneku teine lugemine katkestada eelnõu kvaliteedi parandamiseks. Ta rõhutab vajadust tagada läbipaistev seadusloome.
4 Analüüsitud kõnesid