Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder

2025. aasta riigieelarve seaduse eelnõu (513 SE) teine lugemine

2024-11-13

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev vastuseis 2025. aasta riigieelarvele, mida peetakse ebakompetentse valitsemise ja maksutõusude kogumiks. Peamised rõhuasetused on menetluslikul ebaõiglusel (Isamaa kaheksa ettepaneku kõrvaldamine) ja majanduse pikaajalisel kahanemisel, olles kolm aastat Euroopa Liidu punane latern. Kriitika on suunatud valitsuse tegevuse kvaliteedi ja riigijuhtimise kompetentsi languse vastu.

12 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat tehnilist teadlikkust riigieelarve koostamise protsessidest, kritiseerides tegevuspõhist eelarvet selle läbipaistmatuse ja Rahandusministeeriumi ametnike võimu suurendamise tõttu. Demonstreerib teadmisi eelarve koostamise ajaloost ja kiirustatud kolmenädalasest protsessist. Eraldi rõhutatakse maamaksuseaduse ajalugu ja õiguskindluse põhimõtte rikkumist seoses 2021. aasta seadusega antud garantiidega.

12 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on teravalt kriitiline ja murelik, kirjeldades eelarvearutelu kui "absurditeatrit" ja süüdistades valitsust ebaseaduslikes menetlustes. Kasutatakse formaalset ja detailset keelt, keskendudes loogilistele ja menetluslikele argumentidele, nagu õiguskindlus, valitsemiskompetents ja seadustest tulenevate ülesannete eiramine. Pöördutakse otse ministrite ja rahanduskomisjoni esimehe poole, nõudes selgeid vastuseid.

12 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on eelarve teisel lugemisel väga aktiivne, pidades pika ja sisuka kõne Isamaa fraktsiooni nimel ning esitades mitu menetluslikku palvet muudatusettepanekute hääletamiseks. Taotles pikendatud kõneaega (2x5 + 2x3 minutit). Tegevusmuster näitab keskendumist parlamendi menetluse ja Isamaa alternatiivse eelarve kaitsmisele.

12 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsuskoalitsioonile ja Rahandusministeeriumile, süüdistades neid ebakompetentsuses, läbipaistmatuses ja ebaseaduslikes menetlustes (muudatusettepanekute kõrvaldamine). Eriti kritiseeritakse Jürgen Ligit vastuste vältimise eest ühistranspordi rahastamise osas. Kriitika on intensiivne ja põhimõtteline, eriti õiguskindluse rikkumise osas maamaksu tõstmisel.

12 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö on selgelt fraktsioonisisene, esitades Isamaa kaheksa ettepanekut komplektina alternatiivse eelarvena. Puudub viide kompromisside otsimisele koalitsiooniga, vaid rõhutatakse Isamaa ettepanekute jõuga kõrvaldamist menetlusest. Märgitakse, et isegi koalitsioonisaadikud (Ligi, Sõerd) on eelarve struktuuri kritiseerinud.

12 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (riigieelarve, majandus, keskvalitsuse kulud). Regionaalne puudutus ilmneb ühistranspordi doteerimise rahastamise ebaselguse ja maamaksu maksimaalse tõusu mõju kaudu kohalike omavalitsuste tuludele.

12 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt maksutõusude vastased, iseloomustades eelarvet kui "kokku kuhjatud maksutõusude komplekti", milles puudub pikk vaade ja struktuurne lähenemine. Eriti vastustatakse maamaksu 100% tõusu, kuna see rikub õiguskindlust koduomanike ja ettevõtjate suhtes. Kritiseeritakse valitsuse suutmatust vähendada keskvalitsuse kulusid.

12 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest käsitletakse õiguskindluse põhimõtte rakendamist kohalike omavalitsuste valimistel, tuues esile vastuolu kodakondsuseta isikute hääleõiguse kaitsmise ja kolmandate riikide kodanike hääleõiguse äravõtmise vahel. Mainitakse ka ühistranspordi rahastamise ebaselgust, mis mõjutab avalikku teenust.

12 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on 2025. aasta riigieelarve eelnõul (513 SE), mille teise lugemise katkestamist taotletakse, et võimaldada Isamaa muudatusettepanekute taasesitamist. Kritiseeritakse eelarve koostamist viisil, mis muudab keskvalitsuse kulude vähendamise ettepanekud Riigikogu liikmetele ebaseaduslikuks. Samuti on fookuses valitsuse volitused muuta kuluridasid ilma parlamendi täiendava volituseta.

12 Analüüsitud kõnesid