Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Regionaalpoliitika
2024-11-13
XV Riigikogu, IV istungjärk, infotund
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on regionaalpoliitika ja haldusjaotus. Kõneleja on tugevalt vastu ministeeriumi plaanile luua neli kunstlikku regionaalset koostööpiirkonda, nimetades seda ebaloogiliseks ja asendustegevuseks. Ta rõhutab vajadust lähtuda tervemõistuslikust lähenemisest, mis põhineb maakondadel, omavalitsuste piiridel ja kohalikul identiteedil.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust Eesti haldusajaloo ja regionaalarengu terminoloogia osas, viidates ajaloolistele jaotustele ning maakonna kui optimaalse juhtimistasandi rollile. Ta rõhutab, et regionaalpoliitika peab olema integreeritud valitsuse terviklikku tegevusse (haridusvõrk, haiglavõrk, infrastruktuur). Kriitika aluseks on väidetav analüüsi ja ekspertiisi puudumine ministeeriumi ettepanekute taga.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, kasutades tugevaid kujundeid (nt "tont käib mööda Eestit ringi") ja süüdistusi asendustegevuses. Kõneleja apelleerib tervemõistuslikule lähenemisele ja loogikale, nõudes tungivalt "rumala tegevuse" pidurdamist. Kasutatakse otseseid küsimusi ministrile ja rõhutatakse, et sisu on piiride tõmbamisest olulisem.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed puuduvad.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud ministri ja tema ministeeriumi "agarate ametnike" vastu, keda süüdistatakse ebaloogiliste ja kunstlike regioonide pealesurumises ja omavalitsuste survestamises. Kriitika on poliitiline ja protseduuriline, väites, et ametnikud soovivad tsentraliseerida raharessursside ja otsustusprotsessi juhtimist administratiivse üksuse puudumise kaudu.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööd otsitakse valitsuse tasandil, paludes ministril ja peaministril kokku leppida regionaalpoliitika seadmises ministeeriumideüleseks prioriteediks. See näitab valmisolekut laiapõhjaliseks poliitiliseks koostööks, kui ebaloogiline regionaaljaotus lõpetatakse. Konkreetset koostööd teiste poliitiliste jõududega ei mainita.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt siseriiklikul regionaalhaldusel, rõhutades maakondade, kohaliku identiteedi ja tõmbepiirkondade tähtsust. Eraldi kritiseeritakse Kesk-Eesti regiooni ebaloogilist kokkupanekut, mis hõlmab Raplat, Lääne-Virut, Järvat ja Viljandit. Nõutakse, et regionaalpoliitika lähtuks olemasolevatest administratiivsetest piiridest.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on seotud regionaalse juhtimise efektiivsusega; kõneleja lükkab tagasi ministeeriumi väite, et maakonnad on liiga väikese mastaabiga ettevõtluskeskkonna arendamiseks. Regionaalarengut takistab tema hinnangul pigem rumalus ja ebaloogiliste struktuuride loomine, mitte otsustamatus. Rõhutatakse infrastruktuuri arendamise rolli regionaalpoliitikas.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse regionaalpoliitika kontekstis, rõhutades, et sotsiaalvaldkonna areng (haridusvõrk, haiglavõrk) peab olema osa valitsuse terviklikust regionaalpoliitilisest nägemusest. Haridus- ja terviseministrid peaksid oma tegevusega regionaalpoliitikat kujundama.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on vastuseisul ministeeriumi algatatud regionaalsete koostööpiirkondade lepingute sõlmimisele ja nende juurutamisele. Kõneleja nõuab olemasolevate administratiivsete piiride (maakonnad) austamist ning valitsuse kui terviku regionaalpoliitika prioriteediks seadmist.
2 Analüüsitud kõnesid