Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder
Arupärimine riigigümnaasiumide ühiskatsete tehnilise rikke kohta (nr 627)
2024-09-09
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõige olulisem teema on Haridusministeeriumi vastutus riigigümnaasiumide ühiskatsete tehnilise rikke eest. Poliitiline positsioon on tugevalt kriitiline (tulemuspõhine), nõudes ministrilt konkreetset selgitust, milles vastutus seisneb ja kas ministeerium tajub olukorra tõsidust. Kõneleja rõhutab, et tegemist oli noorte inimeste tuleviku küsimusega, mis muudeti ebaõiglaseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridusadministratsiooni ja riigigümnaasiumide sisseastumiskatsete protsessi osas. Eriti rõhutatakse vastutuse ja protseduurilise õigluse küsimusi seoses tehnilise rikkega. Ta eristab õpilasi, kellel olid head hinded, neist, kes nägid katses täiendavat võimalust.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, nõudlik ja kriitiline, esitades ministrile otseseid kordusküsimusi vastutuse sisu kohta. Kasutatakse nii loogilist argumentatsiooni (vastutuse definitsiooni nõudmine) kui ka emotsionaalset apelli, rõhutades olukorra ebaõiglust noorte tuleviku suhtes. Toon on süüdistav, vihjates, et ministeerium ei taju vastutust täiel määral.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud Haridusministeeriumi ja ministri vastu, kritiseerides protseduurilist ebaõnnestumist ja vastutuse ebamäärast kirjeldamist. Kriitika on intensiivne, vihjates, et ministeerium ei taju vastutust, mis peaks kaasas käima noorte tuleviku küsimustega. Kriitika on suunatud tegevuse (või tegevusetuse) ja ebaõigluse vastu.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes riigigümnaasiumide sisseastumiskatsete üleriigilist korraldust ja selle mõju.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Andmeid ebapiisavalt.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub hariduse sotsiaalsele õiglusele ja võrdsetele võimalustele. Rõhutatakse, et tehniline rike oli ülekohtune ja ebaõiglane nende õpilaste suhtes, kes nägid katses oma tuleviku võimalust. Teema on tugevalt raamitud noore inimese tuleviku ja õigluse küsimusena.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on valitsuse järelevalvel ja vastutuse nõudmisel arupärimise raames, mitte konkreetsete seaduseelnõude algatamisel.
1 Analüüsitud kõnesid