Päevakorra profiil: Helir-Valdor Seeder

Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) teine lugemine

2024-06-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt automaksu vastu, pidades seda ebamõistlikuks koormuseks majanduskriisi ajal ning süüdistades valitsust silmakirjalikkuses ja valelikkuses. Kõneleja rõhutab, et maks töötab vastu julgeolekule ja vaesuse likvideerimisele. Ta nõuab eelnõu menetluse katkestamist, viidates nii sisulistele kui ka menetluslikele probleemidele.

12 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse ning menetlusreeglite osas, eriti mis puudutab muudatusettepanekute sidumist, obstruktsiooni ja tagasivõtmise korda. Ta on kursis ka maksuõiguslike küsimustega, kritiseerides maksu tagasiulatuvat iseloomu ja selle vastuolu õiguskindluse põhimõttega. Lisaks viitab ta Euroopa Komisjoni seisukohtadele ja Riigikohtu otsustele parlamendi töökorralduse kohta.

12 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline ja konfronteeriv, süüdistades valitsust silmakirjalikkuses, valelikkuses ja poliitilises kultuurituses. Kõneleja kasutab nii emotsionaalseid apelle (karistus, usalduse murenemine) kui ka detailseid juriidilisi ja menetluslikke argumente, et põhjendada oma vastuseisu. Ta esitab korduvalt protseduurilisi küsimusi, et vaidlustada istungi juhataja tõlgendusi.

12 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Riigikogu istungil väga aktiivne, esitades korduvalt protseduurilisi küsimusi muudatusettepanekute sidumise ja tagasivõtmise kohta ning pidades pikema sisulise kõne eelnõu katkestamiseks. Ta viitab varasemale tegevusele, nagu kohtumine lasterikaste perede toetusrühmaga ja kirjalike ettepanekute esitamine istungi juhatajale. Tema tegevus on suunatud obstruktsiooni toetamisele ja menetluse peatamisele.

12 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud valitsuskoalitsiooni ja rahanduskomisjoni vastu, süüdistades neid valetamises, lubaduste murdmises (pensionid, Eesti 200 lubadused) ja kodu- ja töökorra seaduse räiges rikkumises. Kriitika on intensiivne, nimetades valitsuse käitumist silmakirjalikuks ja valelikuks ning hoiatades, et nad "saevad seda oksa, mille peal nad püsite". Ta kritiseerib ka 80 000 allkirjaga pöördumise sisulise aruteluta prügikasti viskamist.

12 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja esindab Isamaa fraktsiooni seisukohti ja teeb ettepaneku menetlus katkestada, kutsudes kolleege üles seda toetama. Ta viitab osalemisele lasterikaste perede toetusrühmas, kuid märgib, et nende kohtumiste tulemused ei jõudnud seaduse menetlusse. Puuduvad viited valmisolekule kompromissiks koalitsiooniga, keskendudes protestile ja menetluslike vigade esiletoomisele.

12 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt suunatud maapiirkondadele ja hõredalt asustatud aladele, kus auto omamine on elementaarne vajadus puuduliku ühistranspordi tõttu. Kõneleja rõhutab, et maks avaldab negatiivset mõju just maaregioonides elavatele inimestele, karistades neid, kes võtavad transpordikulu enda kanda.

12 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on tugevalt maksutõusude vastased, eriti majanduskriisi ja kõrge inflatsiooni tingimustes, rõhutades, et uued maksud halvavad erinevaid sihtrühmasid. Kõneleja kritiseerib maksu tagasiulatuvat kehtestamist, pidades seda vastuolus olevaks õiguskindluse põhimõttega, ning pooldab maksu kehtestamist vaid tulevastele autoomanikele.

12 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest teemadest rõhutatakse lasterikaste perede muresid ja maksu negatiivset mõju vaesuse likvideerimisele, pidades seda ebavõrdseks. Ta seob automaksu ka varasema pensionide maksustamise teemaga, kritiseerides valitsuse käitumist sotsiaalselt tundlike teemade osas.

12 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse eelnõu (364 SE) menetluse katkestamine teisel lugemisel. Kõneleja keskendub menetluslike rikkumiste esiletoomisele, nagu muudatusettepanekute ebavõrdne sidumine ja uue muudatusettepanekute esitamise tähtaja puudumine pärast Euroopa Komisjoni sekkumist.

12 Analüüsitud kõnesid