Istungi profiil: Kersti Sarapuu

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-03-05

Poliitiline positsioon
Kõneleja tõstab esile mure insener-tehniliste ekspertide ja spetsialistide puuduse pärast, mis on pikaajaline probleem. Seisukoht on suunatud lahenduste leidmisele ja valitsuse tegevuse parandamisele, nõudes konkreetseid meetmeid õpilaste motiveerimiseks ja väljalangemise vähendamiseks kõrgkoolides. Fookus on tulemuspõhisel poliitikal, mis peab lahendama teadaolevaid süsteemseid probleeme.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust haridus- ja tööturuteemadel, keskendudes insener-tehniliste erialade raskusele ja üliõpilaste väljalangemise probleemile. Ta rõhutab vajadust spetsialistide järele, vastandades raskeid tehnilisi õppeaineid lihtsamatega (nt riigiteadus ja manageerimine).

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja küsimustele orienteeritud, pöördudes otse ministri poole. Toon on murelik, rõhutades probleemide pikaajalist teadlikkust, ning eesmärk on saada loogilisi ja konkreetseid ettepanekuid lahendusteks ("Millised on need meetmed?"). Retoorika on tasakaalukas, tuginedes faktilisele probleemipüstitusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Ebapiisavad andmed.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja esitab opositsioonilise hoiaku valitsuse suhtes (ministri kaudu), rõhutades, et murekohtadest on oldud pikalt teadlikud, kuid lahendusi pole pakutud. Kriitika on suunatud poliitilisele tegevusetusele ja meetmete puudumisele, mitte isiklikule tasandile.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on pragmaatiline ja nõudlik; kõneleja tunnustab ministri murekohtade väljatoomist, kuid nõuab seejärel koheseid ja katsetatavaid meetmeid lahenduste leidmiseks. Ta on avatud dialoogile, kuid rõhutab vajadust tegevuse järele.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil, käsitledes insener-tehniliste spetsialistide puudust ja kõrgkoolide haridusvalikute motiveerimist kogu riigis. Regionaalset või kohalikku rõhuasetust kõnes ei esine.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad vajadust kvalifitseeritud tööjõu järele, eriti insener-tehnilistes valdkondades, et tagada riigi konkurentsivõime. Kõneleja toetab investeeringuid haridusse, mis vastab tööturu struktuursetele vajadustele.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja selle kvaliteet, keskendudes üliõpilaste motiveerimisele ja väljalangemise probleemile rasketel insener-tehnilistel erialadel. Küsimus puudutab haridusvalikute suunamist ja toetamist.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Fookus on poliitika kujundamisel ja uute meetmete leidmisel haridusvaldkonnas, et lahendada inseneride puuduse probleem. Kõneleja on algataja rollis, nõudes valitsuselt konkreetseid lahendusi ja katsetatavaid programme, mitte aga viidates konkreetsetele seaduseelnõudele.

1 Analüüsitud kõnesid