Päevakorra profiil: Kersti Sarapuu

Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest (haridusreformid)

2024-03-05

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevalt haridusreformide elluviimisele ja pikaajaliste probleemide lahendamisele, eriti insener-tehniliste spetsialistide puuduse osas. Kõneleja rõhutab, et murekohtadest on oldud teadlikud pikalt, ning nõuab ministrilt konkreetseid meetmeid õpilaste motiveerimiseks valima raskemaid, kuid riigile vajalikke erialasid. Positsioon on tulemuspõhine ja nõuab valitsuselt tegevust.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust kõrghariduse ja tööjõuvajaduse teemadel, tuues esile insener-tehniliste õppeainete raskuse ja üliõpilaste väljalangemise probleemi. Ta eristab selgelt tehnilisi erialasid lihtsamatest valdkondadest nagu riigiteadus ja manageerimine, rõhutades spetsialistide puudust.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja otsekohene, alustades viisakate pöördumistega ("Austatud juhataja! Hea minister!"). Toon on kriitiline, kuid esitatud küsimusena, mis nõuab konkreetselt lahendusi ("Millised on need meetmed, mida te oleksite valmis katsetama või ka ellu viima?"). Apellatsioon on loogiline ja keskendub poliitilisele tegevusele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osales Haridus- ja teadusministri 2024. aasta ettekande arutelul, mis käsitles strateegia "Eesti 2035" elluviimist.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastasseis on suunatud ministri tegevusetusele või lahenduste puudumisele, mitte isiklikule tasandile. Kritiseeritakse seda, et pikaajalistest murekohtadest ollakse teadlikud, kuid puuduvad selged meetmed õpilaste motiveerimiseks insenerierialade valikul.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid napib.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on puhtalt riiklik, käsitledes Eesti haridussüsteemi ja insener-tehniliste spetsialistide puudust laiemalt.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated on kaudselt seotud hariduspoliitikaga, rõhutades vajadust arendada insener-tehnilist tööjõudu, mis on majanduse konkurentsivõime ja arengu jaoks kriitiline.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridusvalikud ja üliõpilaste motiveerimine, keskendudes sellele, kuidas suunata noori keerulistele, kuid ühiskonnale vajalikele erialadele. Rõhutatakse, et inseneriõpe on raske ja sealt langeb palju üliõpilasi välja.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on seotud strateegia "Eesti 2035" elluviimisega haridusvaldkonnas. Kõneleja nõuab uute meetmete katsetamist või rakendamist, mis lahendaksid insenerierialade õppurite väljalangemise ja motiveerimise probleemi.

1 Analüüsitud kõnesid