Päevakorra profiil: Signe Riisalo
Haridus- ja teadusministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
2025-05-15
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on suunatud erivajadustega noorte kutsehariduse tulevikule ja selle sihtgrupi ettevalmistamisele tööturule. Esineja väljendab muret õppekohtade ja -kavade vähenemise pärast, kuid tunnustab samal ajal ministeeriumi senist haldusalast tuge. Tegemist on poliitika- ja tulemuspõhise raamistikuga, mis nõuab ministeeriumilt selget tulevikuvisiooni.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi erivajadustega noorte kutsehariduse valdkonnas, viidates konkreetsele asutusele (Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskus) ja administratiivsetele muudatustele (HTM valitsemisala). Kasutatakse spetsiifilisi termineid nagu "õppekavad" ja "kutseõpe", rõhutades vajadust maksimaalse ettevalmistuse järele tööturule.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja lugupidav, alustades pöördumisega "Hea minister!". Toon on murelik, kuid konstruktiivne, keskendudes loogilisele küsimuseasetusele ja konkreetse näite (Astangu Keskus) kasutamisele oma mure põhjendamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esineja tegevusmuster hõlmab otsesuhtlust valdkonna sidusrühmadega, nagu näiteks hiljutine vestlus Astangu Kutserehabilitatsiooni Keskuse juhiga. See näitab aktiivset teabe kogumist ja murede esiletoomist valdkonna spetsialistide kaudu.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ebapiisavalt andmeid
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on tunnustav, märkides ministeeriumi positiivseid samme (Astangu Keskuse hoidmine valitsemisalas), kuid samal ajal esitatakse kriitilisi küsimusi tulevikuvisiooni ja poliitika puudujääkide kohta. Soovitakse konstruktiivset dialoogi lahenduste leidmiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul haridus- ja sotsiaalpoliitikal, viidates konkreetsele üleriigilise tähtsusega asutusele (Astangu Keskus) ja Haridus- ja Teadusministeeriumi valitsemisalale.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik vaade rõhutab erivajadustega noorte maksimaalset ettevalmistamist tööturule, mis viitab investeeringule inimkapitali ja tööhõive suurendamisele. Eesmärk on tagada, et kutseharidus teeniks tööturu vajadusi ka erivajadustega sihtgrupi puhul.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on erivajadustega noorte kaasamine ja toetamine kutsehariduse kaudu, tagamaks nende võrdsed võimalused tööturule sisenemisel. Rõhutatakse vajadust säilitada ja arendada spetsiaalseid õppekohti ja -kavasid.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud strateegiliste dokumentide (nt "Eesti 2035") elluviimisele haridusvaldkonnas, keskendudes kutseõppe õppekavade ja õppekohtade tulevikuplaanidele erivajadustega noortele.
1 Analüüsitud kõnesid