Istungi profiil: Urmas Reinsalu
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-09-09
Poliitiline positsioon
Poliitiline rõhuasetus on tugevalt riigikaitsel, nõudes viivitamatut võimearendust ja Kaitseväe juhataja sõjaliste nõuannete arvestamist. Kõneleja kritiseerib teravalt Kaitseministeeriumi juhtimise nõrkust ja läbipaistmatust, eriti seoses Riigikontrolli auditiga. Sekundaarselt tegeleb ta finantsregulatsiooniga, rõhutades heausksete hoiu-laenuühistute hoiustajate vara kaitsmist. Poliitiline raamistik on peamiselt tulemuspõhine, keskendudes juhtimisvigadele ja usalduse taastamise vajadusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust riigikaitse planeerimises, viidates konkreetsetele võimearendustele (droonitõrje, moon) ja finantsküsimustele (EL vahendid, lepingute ulatus). Ta kasutab autoriteetselt Riigikontrolli auditite tulemusi ja ametkondlikke dokumente, rõhutades juhtimis- ja rahanduslikku korralagedust. Sekundaarselt on ta kursis hoiu-laenuühistute järelevalve ajalooga ja õiguslike probleemidega, küsides järelevalve taastamise võimalikkuse kohta.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, kriitiline ja tungiv, keskendudes loogilistele argumentidele ja faktidele, eriti Riigikontrolli auditite tsiteerimisele. Kasutatakse tugevaid ja hukkamõistvaid väljendeid ("hävitav hinnang", "juhtimise süsteemne nõrkus", "venivat häma"), et rõhutada olukorra tõsidust ja nõuda vastutust. Kõne on formaalne ja konfronteeriv, lõppedes otsese üleskutsega kaitseministri ametisse sobivuse kaalumiseks.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne parlamendiliige, osaledes täiskogu istungil mitmes debatis, esitades detailseid küsimusi nii kaitse- kui rahandusministrile. Ta viitab varasematele korduvatele üleskutsetele valitsusele ning on kursis ametkondliku dokumentatsiooniga, näiteks Riigikontrolli 17-leheküljelise märgukirjaga.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Kaitseministrile, keda kritiseeritakse teravalt juhtimisnõrkuse, otsuste venitamise ja Riigikontrolli ees ebaaususe pärast. Kriitika on sisuline ja protseduuriline, keskendudes poole miljardi ulatuses lepingute kohta informatsiooni esitamata jätmisele ja sõjalise nõuande ignoreerimisele. Kõneleja leiab, et olukord on liiga tõsine, et anda valitsuse liikmele "järeleaitamistunde", ning soovitab tal kaaluda ametist lahkumist.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust rahvusliku konsensuse järele riigikaitses ja kutsub üles sõlmima parteidevahelist riigikaitselepet, et tagada kindlustunne ka pärast valimisi. Ta toob positiivse näitena esile kõigi poliitiliste jõudude esindajate poolt allkirjastatud ühise protestikirja Balti julgeolekuabi teemal.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul julgeolekul ja rahvusvahelisel tasandil, eriti Euroopa Liidu finantsperspektiivi ja Balti julgeolekuabi kontekstis. Rõhutatakse vajadust rahastada sõjalist kaitset EL-i eelarvevahenditest idaregioonis.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad kaitsekulutuste strateegilisele suurendamisele, nõudes Euroopa Liidu finantsvahendite ulatuslikumat kasutamist sõjaliseks kaitseks miljardi euro ulatuses. Kodumaises finantsküsimuses rõhutatakse regulatiivset kaitset, et tagada heausksete hoiustajate vara väärtuse säilimine hoiu-laenuühistute probleemide korral.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse tegevuse järelevalvele, eriti Kaitseministeeriumi rahandusliku korralageduse ja Riigikontrolli järelduste osas. Ta on kriitiline hoiu-laenuühistute ümberkujundamise seaduse eelnõu suhtes, küsides alternatiivsete, vähem invasiivsete teede (järelevalve taastamine) kaalumist. Ta toetab riigikaitseleppe sõlmimist.
6 Analüüsitud kõnesid