Istungi profiil: Urmas Reinsalu

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-10-09

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse majanduspoliitika (maksueksperiment, defitsiit) katastroofilisele ebaõnnestumisele ja usalduse purustamisele. Kõneleja rõhutab, et Eesti on üle kolme aasta kestvas majandusseisakus, mis on Euroopa Liidu ajaloos unikaalne. Stants on peamiselt tulemuspõhine ja poliitikapõhine, nõudes tungivalt muutust majandusliku jõukuse taastamiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust makroökonoomika, rahanduse ja energeetika valdkonnas. Ta toetab oma väiteid konkreetsete andmetega, nagu negatiivne välisinvesteeringute netopositsioon (-3,5 miljardit) ja 4,5% eelarvedefitsiit. Kasutatakse tehnilist terminoloogiat (nt konjunktuur, nominaalne SKP, tootlikkus) ning viidatakse rahvusvahelistele võrdlustele (Maailmapanga hinnangud, EL-i kõrgeim noorte tööpuudus).

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on äärmiselt kriitiline, süüdistav ja tungiv, kasutades tugevaid hinnanguid (nt "katastroofilised numbrid", "käpardlik poliitiline agenda", "tohuvabohu"). Kõneleja toetub loogilistele argumentidele ja statistikatele, et rõhutada majanduse madalseisu tõsidust ja valitsuse tegevusetust. Ta alustab emotsionaalse pöördumisega "Armas Eesti rahvas" ja kritiseerib koalitsiooni saalist lahkumist kui usalduse puudumise märki.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Reformierakonna juhitud koalitsioonivalitsus, keda süüdistatakse "unikaalse iseloomuga eksperimendi" läbiviimises Eesti majanduse kallal. Kriitika on intensiivne ja keskendub poliitika ebaõnnestumisele (maksueksperiment, usalduse purustamine) ning valitsuse ebakompetentsusele ("käpardlik poliitiline agenda"). Kõneleja märgib ka, et koalitsioonisaadikud ei usu ise oma retoorikat, kuna nad lahkusid arutelult.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja ei viita otsesele koostööle teiste erakondadega, kuid rõhutab, et valitsusel puudub usaldus ettevõtjate seas. Ta märgib, et Tööandjate Keskliit jättis valitsuse kavandatava ENMAK-i projekti kooskõlastamata, mis viitab kaudsele toetusele äriringkondade kriitikale valitsuse energiapoliitika suhtes.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklik (Eesti majandus, sisenõudlus, Eesti rahvas) ja rahvusvaheline, kasutades võrdlusi Euroopa Liidu ja Läänemere-äärsete riikidega. Eriti tuuakse esile Eesti negatiivne välisinvesteeringute netopositsioon võrreldes teiste Läänemere riikidega, nagu Leedu. Kohalikke või piirkondlikke projekte ei käsitleta.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad tungivalt usalduse ja stabiilsuse taastamist, olles tugevalt vastu maksutõusudele ja pidevatele maksuseaduste muudatustele ("maksueksperiment"). Kõneleja kritiseerib teravalt eelarvedefitsiiti (4,5%) ja inflatsiooni soodustavat poliitikat, seades esikohale investorite ja ettevõtjate optimismi. Ta nõuab tootlikkuse kasvu ja fiskaalset jätkusuutlikkust, vastandudes valitsuse plaanile eelarvereeglid tühistada.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest rõhutatakse majanduspoliitika otsest negatiivset mõju inimeste ostujõule ja toimetulekule. Märgitakse, et maksutõusud koos hinnatõusuga on viinud ostujõu alla, sundides üle poole inimestest kasutama igakuiseks toimetulekuks sääste. Samuti tuuakse esile Euroopa Liidu kõrgeim noorte tööpuudus.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse kavandatavate eelnõude ja poliitikate vastustamisele, eriti eelarvereeglite tühistamise plaanidele ja ENMAK-i arengukava puudulikkusele. Kõneleja on kriitik ja vastane kehtestatud poliitilisele agendale, nõudes majandusliku usalduse taastamiseks poliitilist muutust.

1 Analüüsitud kõnesid