Istungi profiil: Urmas Reinsalu
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
2024-12-17
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule valitsuse eelarvepoliitikale, pidades 2025. aasta riigieelarvet põhiseadusvastaseks ja läbipaistmatuks. Kõneleja rõhutab tungivat vajadust taastada parlamendi kontroll tulude ja kulude üle, süüdistades valitsust juhtimisvõimetuses ja avalikkuse eksitamises. Stants on tugevalt tulemuspõhine, keskendudes fiskaaldistsipliini ja põhiseadusliku korra taastamisele. Isamaa suunis on taastada parlamendi pädevus tulusid ja kulusid selgelt määratleda.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust riigi rahanduse ja eelarve täitmise valdkonnas, kasutades detailseid statistilisi võrdlusi ja tehnilisi termineid (nt valitsemiskulud, konsolideeritud välisvahendid, kululiigid). Esitatakse konkreetseid numbreid (nt 426 miljoni euro ületõstmine, 2 miljardi euro kasutamata jäämine) valitsuse väidete ümberlükkamiseks. Eriti rõhutatakse eelarve läbipaistmatust ja põhiseaduslikke aspekte, viidates Riigikontrolöri ja Õiguskantsleri diagnoosidele.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga võitluslik ja kriitiline, kasutades tugevaid hinnanguid ja negatiivseid kirjeldusi (nt "tohuvabohu," "juhtimishäma," "täielik segadus"). Apelleeritakse tugevalt loogikale ja faktidele, esitades detailseid arvutusi valitsuse kokkuhoiu väidete ümberlükkamiseks. Toon on kiireloomuline, rõhutades halva juhtimise tagajärgi kehvema elustandardina.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt täiskogu istungil, esitades seaduseelnõu ja vastates küsimustele eelarve teemal. Väljendatakse kavatsust jätkata teema tõstatamist ja eelnõude esitamist uue aasta alguses, kuna probleemid ei kao.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsioon on suunatud valitsusele ja koalitsioonile, keda süüdistatakse halvas juhtimises, kontrolli kaotamises ressursside üle ja avalikkuse eksitamises. Reformierakonda kritiseeritakse maksutõusude kehtestamise eest. Kriitika on intensiivne, keskendudes nii poliitilisele sisule (kulude vähendamise ebaõnnestumine) kui ka menetluslikule kvaliteedile (põhiseadusvastasus, teadmatus ülekantavate vahendite osas).
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on suunatud parlamendiliikmete üleskutsumisele toetada Isamaa ettepanekut, rõhutades vajadust usaldada õiguskantsleri ja riigikontrolöri diagnoose. Samuti tehakse avalik üleskutse Vabariigi Presidendile kaaluda eelarveseaduse välja kuulutamata jätmist, et sundida parlamenti saavutama minimaalset kvaliteeti.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendumine on täielikult riiklikul tasandil, käsitledes riigieelarve seadust, ministeeriumide valitsemiskulusid ja konsolideeritud välisvahendite kasutust.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad tugevalt fiskaalset distsipliini, läbipaistvust ja valitsemiskulude tõhusamat ning säästlikumat opereerimist. Kõneleja on vastu valitsuse kavandatud üle miljardi euro suurustele maksutõusudele, pidades neid alternatiiviks kaotatud kontrollile ressursside üle. Kritiseeritakse ka välisvahendite pidevat alakasutust.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimusi käsitletakse ainult eelarve kontekstis, märkides, et sotsiaaltoetused on suurima mahuga kululiik, mis on seadusega määratletud. Mainitakse ka haridus- ja kultuurivaldkonna eelarve tegelikku vähendamist, kuigi üldine valitsemiskulude langus puudub.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on riigieelarve baasseaduse muutmise eelnõu, mille eesmärk on taastada parlamendi pädevus tulusid ja kulusid kululiikide lõikes selgelt määratleda. Eelnõu nõuab ka toetuste juriidilistele isikutele kirjendamist saajate kaupa, et suurendada läbipaistvust ja kontrolli.
6 Analüüsitud kõnesid