Istungi profiil: Urmas Reinsalu

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-11-21

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on valitsuse kliima- ja energiapoliitika tugeval vastustamisel, mida käsitletakse ideoloogilise aktivismina, mis kahjustab Eesti majandust ja inimeste toimetulekut. Peamine nõue on poliitika kujundamisel lähtuda analüütilisest kvaliteedist, majanduslikust jõukohasusest ja konkurentsivõimest, mitte ideelistest eesmärkidest. Seisukoht on tugevalt tulemuspõhine, rõhutades vastutust järgmiste põlvede ees nii ökoloogilises kui ka majanduslikus vaates.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab autoriteeti kliima- ja energiapoliitika valdkonnas, viidates konkreetsetele seaduseelnõudele ("Kliimakindla majanduse seadus") ja arengukavadele (energiamajanduse arengukava). Kasutatakse spetsiifilisi andmeid, nagu 11 miljardi euro suurune maksumus energiaeesmärgi saavutamiseks ja kriitika "Fit for 55" paketi emissioonikaubanduse hinna alahindamise osas. Rõhutatakse vajadust akadeemilise suutlikkusega mõjuhinnangute järele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, tõsine ja tungiv, rõhutades valitsuse tegevuse ebakvaliteeti ja vastutust. Apelleeritakse loogikale ja analüütilisele kvaliteedile, vastandades seda ideoloogilisele aktivismile, mis tegutseb "õhutühjas ruumis". Lõpus lisatakse isiklik vabandus tõsise etteheite eest, mis rõhutab olukorra tõsidust ja muret.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivselt tegelenud kliimaseaduse teemaga, olles korduvalt edastanud oma sõnumi (moratooriumi nõude) ministrile alates aasta algusest. Viitab ka huvirühmade ja ühiskonna osapoolte murede tähelepanelikule lugemisele seoses valitsuse otsustega. Tegevusmuster näitab püsivat ja järjepidevat kriitikat antud teemal.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev opositsioon on suunatud valitsusele ja endisele kliimaministrile Kristen Michalile. Kriitika on intensiivne ja keskendub menetluslikele puudustele (mõjuhinnangute puudumine) ning poliitika ebakvaliteedile, mis on osutunud "totaalseks ebakvaliteediks". Kompromiss on välistatud, nõudes kliimaseaduse initsiatiivile moratooriumi kehtestamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja viitab erinevate huvirühmade, nii majanduse erialaorganisatsioonide kui ka keskkonnahuvi eest seisvate ühenduste ning akadeemilise ekspertiisi kriitikale, mis toetab tema seisukohta. Otsest koostööd teiste poliitiliste jõududega või kompromissivalmidust kõnedest ei selgu.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt riiklikul tasandil (Eesti majandushuvid, inimeste toimetulek, Eesti tarbijad) ja rahvusvahelisel (Euroopa kliimapoliitika ja "Fit for 55" pakett). Konkreetsed regionaalsed või kohalikud teemad puuduvad, rõhutades megatrendiliste otsuste mõju kogu Eestile.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad tugevalt konkurentsivõimet, majanduslikku jõukohasust ja tarbijate kaitset kõrgete kulude eest, mis tulevad maksudest, tasudest või kõrgemast elektrihinnast. Poliitikat kritiseeritakse selle eest, et see seab ideoloogilised eesmärgid ettepoole elektri hinnast ja majanduse konkurentsivõimest. Nõutakse minimaalse analüütilise kvaliteediga hinnangut, mida suured eesmärgid maksma lähevad.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed küsimused on käsitletud majandusliku toimetuleku ja sotsiaalse mõju kontekstis, rõhutades parlamendi hoolsuskohustust inimeste ees. Eesmärk on tagada, et suured otsused oleksid ühiskonnale jõukohased ja ei halvendaks inimeste toimetuleku väljavaateid. Sotsiaalne julgeolek on seotud majandusliku ja julgeolekulise vaatega.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on "Kliimakindla majanduse seaduse" vastustamisel ja sellele moratooriumi kehtestamise nõudmisel. Kõneleja on seaduseelnõu aktiivne vastane, kuna see on osutunud "totaalseks ebakvaliteediks" ja koostatud ilma eelneva mõjuhinnanguta. Samuti kritiseeritakse valitsuse otsust kiirendada süsinikuneutraalsuse eesmärki 2040. aastaks ilma reaalse mõjuhinnanguta.

2 Analüüsitud kõnesid